سایبرگایز

hhd

fgfh

۲۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

گوشی موبایل Galaxy Note 10 Lite محصولی دیگر از خط تولید موفق Note است که با ویژگی ‌های یک پرچم ‌دار روانه بازار شده است. سامسونگ سعی کرده است در تولید این محصول ویژگی ‌های پرطرفدار گوشی گلکسی Note 10 مانند نمایشگر تمام‌ صفحه آمولد و باتری قدرتمند را نگه دارد اما این محصول را به شکلی مقرون ‌به ‌صرفه عرضه کند. حسگر اثر انگشت این گوشی هم مانند برادران بزرگترش در زیر صفحه‌ نمایش کار گذاشته شده است و عملکرد کاملا مطلوبی دارد. صفحه‌ نمایش استفاده ‌شده در این گوشی 6.7 اینچی به پنل سوپر آمولد پلاس مجهز شده است. این صفحه‌ نمایش در هر اینچ 394 پیکسل را نشان می‌دهد که به معنی مشاهده مطلوب جزئیات از سوی کاربر است. تراشه این محصول اگزنوس 9810 است که به ‌عنوان تراشه‌ ای 10 نانومتری عملکردی بهینه دارد. دوربین گلکسی Note 10 لایت از ترکیب سه سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل شده و به فلش LED مجهز شده است. گلکسی نوت 10 لایت، دوربین سلفی سنسوری 32 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند عکس ‌های عریضی بگیرد؛ قابلیت عکاسی HDR هم یکی دیگر از ویژگی ‌های دوربین سلفی است. این دستگاه در رنگ ‌های مختلف برای کاربرانی با سلایق مختلف به بازار عرضه شده است. پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 25 واتی، درگاه USB Type-C و حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر از دیگر ویژگی‌ های این تازه ‌وارد خانواده سامسونگ است. سامسونگ با عرضه Note 10 لایت در نمایشگاه CES 2020 برای بار دیگر نشان داد که در سال‌ های اخیر به دنبال ایجاد تنوع بیشتر در محصولات خود است تا بتواند بازار گسترده ‌تری از کاربران را به خود اختصاص دهد. برای خرید گوشی سامسونگ Galaxy Note 10 Lite و دیگر محصولات کمپانی سامسونگ بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و یا با شماره های 02155312403 و 09129619877 تماس حاصل فرمایید.

سامسونگ پیش از رونمایی گوشی Note 10 Lite اعلام کرده بود که می‌خواهد گوشی نوت 10 را در دو نسخه راهی بازار کند که یکی از آن‌ها از قیمت مناسب تری برخوردار است. به‌ این‌ ترتیب از گوشی Note 10 Lite به‌ عنوان یک محصول با ویژگی‌ های یک پرچم ‌دار و با قیمت پایین ‌تر یاد می‌شود. اگر جزو طرفداران گوشی ‌های بزرگ باشید، بدون شک Galaxy Note 10 Lite یکی از گوشی ‌هایی است که می‌توانید با قیمت کمتری نسبت به پرچم ‌داران سامسونگ بخرید. ویژگی ‌های اصلی این گوشی جدید را باید در جزئیاتی جست‌ و جو کنیم که برای گوشی موبایل امروزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. این نسخه هم مانند گوشی نوت 10 همراه به S-pen ارائه می‌شود. صفحه ‌نمایش فوق العاده AMOLED این گوشی، دوربین‌ سه گانه با قابلیت فیلم‌ برداری 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه کافی هستند تا یکی از گوشی ‌های خوب امسال را شاهد باشیم.

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite

طراحی گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite :
اولین نکته چشمگیر در طراحی این دو گوشی به دوربین سلفی پانچی جای گرفته در مرکز بخش بالایی صفحه ‌نمایش باز می‌گردد که سامسونگ از آن با عنوان Infinity-O یاد کرده و پیش از این در مدل‌های مختلف خانواده Note 10 و گوشی‌های رده میانی جدید گلکسی A71 و گلکسی A51 نیز تکرار شده بود. به جنس بدنه این دو مدل در صفحه معرفی آن‌ها‌در سایت سامسونگ، اشاره ‌ای نشده اما از روی تصاویر می‌توان احتمال شیشه ‌ای بودن بخش براق پشت گوشی‌ها را مطرح کرد. در پشت هر دو گوشی از سه دوربین در کناره سمت چپ استفاده شده که علاوه بر تفاوت در نوع،‌ از طراحی متفاوتی نیز بهره می‌برند که شامل یک مجموعه مستطیلی با سه دوربین زیر هم در گلکسی S10 Lite و یک باکس مربعی با دوربین‌های L شکل در Note10 Lite می‌شود. 

گلکسی نوت 10 لایت ظاهرا به جک 3.5 میلی‌‌ متری هدست مجهز است امری ‌که در S10 Lite‌ جایی‌ ندارد. این نکته زمانی جالب می‌شود که بدانید همه اعضای چهارگانه گلکسی نوت 10 فاقد جک هدست هستند و هر سه عضو گلکسی S10 از این درگاه ارتباطی بهره می‌برند!

صفحه نمایش گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite :
صفحه‌ نمایش هر دو گوشی دارای ابعاد 6.7 اینچی با وضوح 1080×2400 پیکسل (یا فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9) است که نسبت به همتایان پرچمدار خود یعنی گلکسی S10 و گلکسی Note10 ابعاد کاملا بزرگ‌تری را ارائه می‌کنند. فناوری ساخت این دو صفحه ‌نمایش البته برخلاف اعضای اخیر این دو سری، از نوع Dynamic AMOLED نبوده و در نوت 10 لایت از نوع Super AMOLED و در S10 Lite از نوع Super AMOLED Plus اعلام شده است. نکته جالب در این میان، این‌که سامسونگ ظاهرا از 9 سال پیش به این سو و از زمان رونمایی گلکسی S II،‌ از پسوند پلاس در مقابل فناوری ساخت صفحه ‌نمایش‌های خود استفاده نکرده و بازگشت آن در S10 Lite امر عجیبی به نظر می‌رسد.

سنسور اثر انگشت هر دو گوشی درون صفحه ‌نمایش قرار دارد و در حالی‌که شرکت سازنده اشاره ‌ای به فناوری ساخت این سنسورها نکرده، احتمال به ‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته التراسونیک در آن‌ها بسیار اندک به نظر می‌رسد.

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite

سخت افزار گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite :
هر ساله سخت ‌افزارهای نسل جدیدتر برای گوشی ‌های موبایل در نظر گرفته می‌شوند که این سخت‌ افزار شامل چیپست هم می‌شود. واضح است که چیپست نسل جدید سامسونگ بسیار سریع است اما در عمل سرعت ‌بالای آن را نمی‌توان انقلابی دانست. سری ‌های قبلی محصولات گلکسی سامسونگ که از تراشه اکسینوس استفاده می‌کردند گاهی اوقات در زمان استفاده بسیار سنگین خاموش می‌شدند. به نظر می‌رسد در گلکسی جدید به خاطر وجود رم 8 گیگابایتی، خبری از این مشکل نباشد. چیپست اکسینوس 9810 از چیپست‌های 10 نانومتری سامسونگ در قلب نوت 10 لایت قرار گرفته است. این در حالی است که نوت 10 معمولی از نسل جدیدتر تراشه‌های خود یعنی اکسینوس ۹۸۲۵ بهره می‌برد. البته در برخی از مدل‌ها هم بسته به منطقه جغرافیایی، چیپست اسنپ‌دراگون 855 کوالکام روی گوشی قرار گرفته است. با این حال وجود چیپست 10 نانومتری در نوت 10 لایت به معنی قدرت بالا و مصرف بهینه باتری گوشی است.

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite

دوربین گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite :
سامسونگ برای گوشی گلکسی نوت ۱۰ لایت همچون اس ۱۰ لایت از دوربین سه‌گانه بر روی قاب پشتی و یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. سه لنز گلکسی نوت ۱۰ لایت از نوع عریض، فوق عریض و تله فوتو با کیفیت 12 مگاپیکسل هستند. جای سوال دارد که چرا سامسونگ از ماژول TOF یا سنسور عمق در این مدل استفاده نکرده است؛ سنسورهایی که این روزها حتی در بسیاری از گوشی ‌های میان رده هم دیده می‌ شود. برای مناظر وسیع می‌توانید از لنز Ultrawide استفاده کنید و برای فعالیت‌های ورزشی و زمانی که می‌خواهید به فعالیت‌های زمین بازی نگاهی نزدیک ‌تر باشید، لنز Telephoto گزینه ایده آلی است. کار با این لنزهای متنوع بسیار سرگرم‌ کننده است و باعث می‌شود بیشتر از آنچه انتظار دارید عکاسی کنید. با این جزئیات در عکس ‌های گرفته شده با گوشی نوت 10 لایت بسیار چشم ‌نواز هستند. حتی زمانی که از بزرگنمایی استفاده می‌کنید هم از جزئیات عکس رضایت خواهید داشت. کیفیت عکس‌های ثبت شده مشابه عکس‌ هایی است که با گوشی Note 10 گرفته شده است. از جزئیات که بگذریم، عکس ‌ها از رنگ، کنتراست و گستره داینامیک (Dynamic Range) خوبی برخوردار است.

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite

باتری گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite :
اندازه بزرگ ‌تر در بیشتر گوشی ‌های موبایل نوید باتری با ظرفیت بیشتر را می‌دهد. هر دو گوشی نوت 10 و نوت 10 لایت از باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت بهره می برند. البته رزولوشن بالای صفحه ‌نمایش باعث شده است که باتری به میزان بیشتری مصرف شود و از باتری گوشی انتظار روشن نگه ‌داشتن آن تا بیش از یک روز را نداشته باشیم.

نگاه کلی :

گوشی Galaxy Note 10 Lite را قطعا جذابیت‌های زیادی دارد که افراد زیادی را می‌تواند به سمت خود جذب کند. طراحی زیبا، بهره ‌گیری از صفحه ‌نمایش سوپر آمولد 6.7 اینچی، سخت ‌افزار قوی، دوربین سه‌گانه و وجود S-pen از ویژگی‌های مهم این محصول است. به‌این‌ترتیب برای افرادی که علاقه‌ مند به در اختیار داشتن یک گوشی پرچم‌ دار سامسونگ هستند، اما بودجه زیادی ندارید گوشی Galaxy Note 10 Lite گزینه مناسبی به ‌حساب می‌آید.

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Note 10 Lite

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

گوشی موبایل Galaxy Fold یک گوشی تاشو است. شاید تصویری که از گوشی تاشو در ذهنتان وجود داشته باشد با ظاهر این گوشی کمی متفاوت باشد. این گوشی شرکت سامسونگ محصولی بسیار خاص است که برای افرادی با سلیقه خاص طراحی شده است. این گوشی به صورت تاشده و به صورت باز قابل استفاده است و امکان مطلوبی را برای کابرانی به وجود آورده است که می خواهند هم تبلت و هم گوشی کابردی داشته باشند. حسگر اثر انگشت این گوشی در قسمت کناری صفحه‌نمایش کار گذاشته شده است و عملکرد کاملا مطلوبی دارد. برای خرید گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold میتوانید برروی لینک کلیک کنید.

صفحه ‌نمایش استفاده ‌شده در این گوشی 7.3  اینچ با رزولوشن 1536 x 2172 است که با استفاده از فناوری  جدید Dynamic AMOLED و پنل OLED تصاویر بسیار شفاف را به نمایش می‌گذارد. این صفحه ‌نمایش در هر اینچ 414 پیکسل را نشان می‌دهد که این یعنی جزئیات و وضوح تصویر عالی است. صفحه نمایش این گوشی در حالت تاشده 4.6 اینچ است و تصاویری با نسبت نمایش 21:9 را به نمایش می گذارد.

تراشه‌ این محصول، SDM855 Snapdragon 855 است که به ‌عنوان تراشه‌ ای 7 نانومتری عملکرد فوق ‌العاده بهینه ‌ای دارد. تراشه‌ گرافیکی Adreno 640 هم برای پخش ویدئو و بازی مناسب است. میزان رم در این گوشی 12 گیگابایت است که نشان از قدرت بالای این محصول برای انجام بازی یا عملکردهای روزانه سنگین دارد. این گوشی با 512 گگیابایت حافظه‌ داخلی عرضه شده است. البته امکان استفاده حافظه microSD در این محصول وجود ندراد. دوربین گلکسی Galaxy Fold از دو سنسور ۱۲مگاپیکسلی و یک سنسور 16 مگاپیکسلی تشکیل و به فلش LED مجهز شده است. دوربین‌های این محصول امکانات و ویژگی‌های مطلوبی هم در عکاسی و هم در فیلم‌ برداری دارد که از مهم ‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت فیلم‌ برداری هم زمان با دو دوربین اشاره کرد. همچنین دریچه‌ دیافراگم f/1.5-2.4 باعث می‌شود تصاویر با روشنایی خوبی ثبت شوند و کیفیت عکس‌ های گرفته شده بسیار راضی ‌کننده باشند. دوربین‌ Ultra Wide هم امکانات این گوشی را فراتر برده‌ است. این محصول دارای یک حسگر دوبین سلفی است. دوربین‌ های سلفی سنسوری 10 و 8 مگاپیکسلی این گوشی قادرند عکس ‌های وایدی بگیرند که قابلیت عمق دادن به تصویر در آن‌ها به کار رفته است. قابلیت عکاسی HDR هم یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین سلفی است. پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 18 واتی، درگاه USB Type-C و حسگر حذف جک 3.5 میلی ‌متری هم از دیگر ویژگی‌های این تازه وارد خانواده سامسونگ است. گوشی Galaxy Fold دارای باتری 4380 میلی ‌آمپر ساعتی است که نشان از ظرفیت بالا و عمر طولانی باتری دارد.

گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold

شرکت سامسونگ با وجود تمام اطلاعات منتشر شده از گوشی گلکسی S10، رویداد Unpacked خود را با Galaxy Fold آغاز کرد. گوشی سامسونگ گلکسی فولد مجهز به اولین صفحه نمایش بدون مرز تاشو (Infinity Flex) می باشد که از صفحه نمایشی 4.6 اینچی در حالت بسته و 7.3 اینچی در حالت باز بهره مند شده است. علاوه بر این موارد، وجود دوربین سه گانه در قسمت پنل پشتی هم نظر ما را به خود جلب میکند. دوربین های این گوشی قابلیت استفاده در هر دو حالت باز و بسته را خواهند داشت. گوشی گلکسی فولد به یک پردازنده هشت هسته ای 7 نانومتری Snapdragon 855 و یک رم 12 گیگابایتی مجهز شده است. شرکت سامسونگ از یک حافظه با ظرفیت 512 گیگابایت در قلب گلکسی فولد استفاده کرده است تا کاربران با خیال راحت بتوانند اطلاعات خود را در آن ذخیره کنند. این حافظه حجیم از نوع (eUFS) است که سرعت بالایی را در زمینه خواندن و نوشتن اطلاعات برای کاربران فراهم می کند.

طراحی گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold :

کمپانی سامسونگ با اختراع یک لایه پلیمری جدید و بهره مندی از آن، صفحه نمایشی باریک تر از نمایشگرهای معمولی تولید کرده است. این مواد جدید باعث شده تا گوشی گلکسی فولد انعطاف پذیر، محکم و در نتیجه با دوام تر باشد. شرکت سامسونگ حسگر اثر انگشت را در لبه کناری گوشی قرار داده است، جایی که انگشت به صورت عادی در آنجا گذاشته می‏ شود و به این ترتیب گوشی به راحتی توسط کاربران باز می گردد. غول دنیای گوشی های اندرویدی برای ساخت مکانیزم تاشو از لولاهای قفل شونده چندگانه استفاده کرده تا موجب استحکام این موبایل در سطح قابل قبولی باشد. این شرکت برای حفظ زیبایی ظاهری، لولای گلکسی فولد را در پنل عقب درون بدنه پنهان کرده است. طراحی با ظرافت گوشی در کنار لولای منحصر به فرد و نیز لوگوی سامسونگ، محصولی فوق‏ العاده را برای کاربران فراهم می کند که با رنگ های آبی، سبز، مشکی، نقره ای عرضه خواهد شد.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold :

سامسونگ برای اولین بار صفحه نمایش بدون مرز تاشو (Infinity Flex) را در موبایل گلکسی فولد به کار گرفته تا این گوشی را به محصولی خاص و فوق العاده تبدیل کند که همانند یک کتاب باز و با یک صدای کلیک جذاب، کاملا بسته می شود. تغییرات زیاد در صفحه نمایش، قاب و هر بخشی که قابل دیدن و لمس کردن باشد توسط سامسونگ به وجود آمده است. این گوشی به دو نمایشگر متفاوت مجهز شده به طوری که نمایشگر داخلی دارای ابعاد 7.3 اینچ و به صورت منعطف و با استفاده از تکنولوژی Dynamic AMOLED ساخته شده است و در حالت بسته، نمایشگر بیرونی دارای اندازه 4.6 اینچ و از نوع Super AMOLED می باشد. رزولوشن نمایشگر بیرونی گلکسی فولد +HD با نسبت تصویر 21 به 9 و نمایشگر بزرگ درونی هم دارای رزولوشن 2152 × 1536 پیکسل با نسبت تصویر 16 به 10 است.

دوربین گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold :

گلکسی فولد به 6 دوربین مجهز شده که به شما اجازه می دهد تا در هر زمانی بدون هیچ مشکلی تصاویر عالی ثبت کنید. این موبایل دارای سه دوربین در پنل پشتی، دو دوربین بر روی صفحه نمایش باز و یک دوربین در صفحه نمایش بسته می باشد. دوربین سه گانه در پنل پشتی از یک لنز 12 مگاپیکسلی واید، یک لنز 12 مگاپیکسلی تله فوتو و یک لنز 16 مگاپیکسلی اولترا واید تشکیل شده است. در حالت تبلت هم ترکیبی از یک لنز 10 مگاپیکسلی به همراه یک لنز 8 مگاپیکسلی برای سنجش عمق در اختیار کاربر قرار دارد. اما در حالت تا شده، کاربران باید به یک حسگر 10 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی بسنده کنند.

سخت افزار و نرم افزار گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold :

فراتر از طراحی زیبا، سامسونگ گلکسی فولد با استفاده از پردازنده هشت هسته ای به گوشی قدرتمند تبدیل شده که با قابلیت اجرای همزمان سه نرم افزار همانند WhatsApp ،Microsoft Office و YouTube Premium می باشد. گوشی گلکسی فولد با استفاده از قابلیت (Multi Tasking) امکان تماشای ویدیو، بازی و دیگر فعالیت ‏ها را به صورت همزمان در اختیار کاربران گذاشته و در واقع تجربه و امکاناتی را به واقعیت تبدیل می کند که سال‏ ها برای ساخت آن کار شده است. در زمینه سخت افزار داخلی، گلکسی فولد به تراشه اسنپدراگون 855 به همراه 12 گیگابایت حافظه‌ رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. یکی از ویژگی های قابل توجه در گلکسی فولد حذف microSD می باشد.

مزیت اصلی این گوشی سامسونگ از نظر نرم افزاری نمایش همزمان سه اپلیکیشن است که به لطف سیستم (پیوستگی اپ) حین تغییر حالت از تبلت به موبایل، هیچ وقفه ای در اجرای برنامه ها رخ نمی دهد. سامسونگ و گوگل همکاری گسترده ای را در راستای سفارشی سازی اندروید برای این موبایل آغاز کرده اند و از همین حالا اپ های یوتیوب، آفیس و واتس اپ با آن سازگاری دارند. این گوشی با کارگیری از اندروید 9 پای با پشتیبانی از فناوری Samsung DeX و Samsung pay به بازار عرضه خواهد شد.

اسپیکر گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold :

یکی دیگر از نکات قابل توجه، خداحافظی سامسونگ با جک 3.5 میلیمتری هدفون در این گوشی موبایل است. استفاده از بلندگوهای استریو تنظیم شده توسط AKG و دالبی اتموس موجب شده تا این گوشی صدای با کیفیتی تولید کند. گوشی گلکسی فولد دارای قابلیت خروجی صدا با کیفیت 32 بیت و قابلیت حذف صدا های مزاحم هنگام مکالمه با استفاده از میکروفون دوم (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) می باشد.

باتری گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold :

Galaxy Fold دارای دو باتری است که انرژی مورد نیاز این گوشی موبایل را تامین می کنند. این دو باتری، هر دو با هم کار می کنند تا یک انرژی 4380 میلی آمپر ساعتی تولید کنند. زمانی که گوشی در حال شارژ شدن است با استفاده از قابلیت PowerShare علاوه بر باتری اول باتری دوم نیز شارژ می شود و نیاز به ایجاد وقفه برای شارژ جداگانه باتری ها نیست.

باتری گوشی سامسونگ مدل Galaxy Fold

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

گوشی شیائومی مدل Redmi 8A

گوشی مدل «Redmi 8A» از سری محصولات مقرون به صرفه شرکت مطرح شیائومی است که با پنل­ IPS LCD ساخته شده و فاصله لبه صفحه نمایش در آن بسیار کم است. این محصول با صفحه نمایش بدون حاشیه روانه بازار شده است، نمایشگر آن رزولوشن HD دارد و در انداز 6.2 اینچی اش، حدود 271 پیکسل را در هر اینچ جا داده است. در گوشی ردمی‌ نوت 8 ای شیائومی نمایشگر تقریبا تمام قاب جلویی گوشی را پر کرده است. این مشخصه در کنار بدنه ای جذاب از جنس پلاستیک قرار گرفته است که ظاهر چند رنگی و جلوه­‌ای زیبا به ردمی جدید بخشیده است. این بدنه­‌ زیبا در کنار نمایشگر این محصول که با استفاده از Corning Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود تا حدی گوشی در برابر خط ‌و خش ایمن کرده است. ویژگی دیگر Xiaomi Redmi 8A دوربین 12 مگاپیکسلی است که در قسمت پشتی این گوشی جای گرفته‌ است. دوربین‌ سلفی این محصول هم به سنسوری 8 مگاپیکسلی مجهز شده است. قابلیت اتصال به شبکه­‌های 4G با سرعت کاملا مطلوب، بلوتوث نسخه 4.2، نسخه­‌ 9.0 از اندروید و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی از دیگر ویژگی­‌های این گوشی جدید هستند. ازنظر سخت ‌افزاری هم این گوشی از تراشه­‌ Snapdragon 439 کوالکام بهره می‌­برد که در آن پردازنده ‌­ای هشت ‌هسته ‌ا‌ی قرار گرفته تا گوشی بتواند از پس کارهای معمول و روزمره برآید. گوشی Xiaomi Redmi 8A محصولی زیبا و مقرون ‌به‌ صرفه است که برای انجام کارهای روزمره و استفاده معمول روانه بازار شده است. 

گوشی شیائومی مدل Redmi 8A

شیائومی شرکتی است که توانسته به رقیبی سر سخت برای سایر شرکت ها مثل سامسونگ و حتی اپل تبدیل شود که با عرضه گوشی های مختلفی توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب نماید. یک از گوشی های میان رده این شرکت چینی، Redmi 8A است که عنوانی بهتر از یک دنیا انرژی نمی توان در وصف این گوشی به کار برد. چون که یکی از ویژگی های شاخص این گوشی، به کار بردن یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است که مدت زمان زیادی می تواند انرژی در خود ذخیره نگه دارد. در ادامه خواهیم دید که این میان رده چه عملکردی از خود نشان داده است.

طراحی گوشی شیائومی مدل Redmi 8A :

بزرگترین تفاوت را می توان در مقایسه این گوشی با برادر بزرگتر خود یعنی redmi 7A جست و جو کرد. در این گوشی برخلاف 7A، حاشیه صفحه نمایش با بدنه گوشی بسیار کاهش یافته و دوربین سلفی آن نیز از حالت کلاسیک خارج شده و به شکل ناچ در بالای صفحه نمایش قرار داده شده است. به همین دلیل در نگاه اول بسیار به گوشی های امروزی و پرچمدار نزدیک شده است و به گوشی های ارزان قیمت شبیه نیست. بدنه این گوشی همانند نسل قبلی از پلاستیک ساخته شده است.

طبیعی هم به نظر می رسید چرا که شیائومی سعی داشته قیمت این گوشی بسیار ارزان باشد تا بتواند بازار هدف گسترده تری داشته باشد. اما این بدنه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و حتی در برابر لک و اثر انگشت نیز بسیار مقاوم خواهد بود چرا که شرکت سازنده در این گوشی از طرح های خاصی روی بدنه آن استفاده کرده که علاوه بر حس مطلوبی که به کاربر می دهد، بدنه این گوشی را در برابر جذب چربی و اثر انگشت مقاوم کرده و از دست سر نمی خورد.

یکی از تفاوت های دیگر این گوشی با سری قبلی این است که جای دوربین را از گوشه به قسمت وسط قاب منتقل کرده که باعث شده ظاهر این گوشی بسیار امروزی تر به نظر آید. تغییر دیگری که در بخش طراحی این گوشی انجام شده، استفاده از درگاه USB-C به عنوان درگاه اتصال این گوشی است و همانند بسیاری از گوشی های میان رده و پایین رده از درگاه منسوخ microUSB استفاده نشده است. این گوشی در حدود ۱۸۸ گرم وزن دارد که نسبت به اندازه صفحه نمایش در آن طبیعی به نظر می رسد. جنس بدنه این گوشی ترکیبی از شیشه و پلاستیک است و همانند نسل قبلی خود، در برابر پاشیده شدن قطرات آب مقاوم خواهد بود.

گوشی شیائومی مدل Redmi 8A

صفحه نمایش گوشی شیائومی مدل Redmi 8A :

در این گوشی از صفحه نمایش ۶.۲ اینچی استفاده شده که ظاهر آن را به گوشی پرچمدار نزدیک کرده است چرا که در نگاه اول می بینیم حاشیه با بدنه بسیار کم شده است و همینطور دوربین سلفی آن ظاهری امروزی به خود گرفته و از ناچ قطره ای در بالای این صفحه نمایش استفاده شده است. این صفحه نمایش از تکنولوژی IPS بهره برده و قادر است تا ۱۶ میلیون رنگ را به کاربر نمایش دهد. نسبت صفحه نمایش به بدنه در این گوشی ۸۱.۳ درصد و رزولوشن این صفحه ۷۲۰*۱۵۲۰ است که در دسته صفحه های HD+ قرار خواهد گرفت همچنین تراکم پیکسلی در این صفحه ۲۷۱ پیکسل در هر اینچ است که می توانست کمی بهتر باشد. کیفیت صفحه نمایش آن خوب و مطلوب است البته به دلیل ارزان قیمت بودن این گوشی نمی توان انتظار خارق العاده بودن از صفحه نمایش آن داشت.

یکی از ویژگی های اصلی این گوشی، استفاده از گوریلاگلس ۵ روی صفحه نمایش این گوشی است. این امتیاز ویژه باعث مقاوم تر شدن بدنه و مخصوصا صفحه نمایش این گوشی در برابر ضربه و خط وخش شده است. از قابلیت های ویژه به کار رفته در این صفحه، کاهش نورهای آبی آسیب زا است که تا ۲۰ درصد این نور کاهش پیدا کرده است و باعث شده بهتر بتوانید به مطالعه با آن بپردازید و چشمان شما کمتر خسته شود.

سخت افزار گوشی شیائومی مدل Redmi 8A :

این گوشی همانند نسل قبلی خود از تراشه اسنپدراگون ۴۳۹ که یک پردازنده ۱۲ نانومتری است، قدرت می گیرد. این پردازنده ۸ هسته ای از نوع ۶۴ بیتی است و در فرکانس های ۱.۹۵و ۱.۴۵ گیگاهرتز می تواند عمل پردازش را انجام دهد. به طور کلی این پردازنده خیلی قوی نیست و نمی توان انتظار یک گوشی قدرتمند را از آن داشته باشید. در کنار این پردازنده از تراشه گرافیکی آدرنو ۵۰۵ برای پردازش کارهای گرافیکی استفاده شده است که در حد معمول می تواند به کارهای کاربر پاسخ دهد. در برخی بازی ها مخصوصا بازی های سنگین دچار لگ و تاخیر می شود و حتی در هنگام جابجایی بین نرم افزارهای مختلف نیز ممکن است تاخیرهایی را مشاهده کنید.

خب برای این گوشی در این رنج قیمتی چندان هم عجیب نیست و در آن اقتصادی بودن در درجه اول قرار گرفته است. همچنین در این گوشی از ۲ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده شده است که قابلیت افزایش حافظه تا ۵۱۲ گیگابایت از طریق کارت حافظه را داراست. اگر بخواهیم در مورد سخت افزار به کار رفته در آن نتیجه گیری کنیم بهتر است بگوییم این گوشی برای کسانی که بیشتر کارهای عادی و روزمره با گوشی خود انجام می دهند و کارهای پردازشی و سنگین ندارند مناسب خواهد بود.

گوشی شیائومی مدل Redmi 8A

همانطور که قبلا گفته شد، در این گوشی از درگاه ارتباطی USB-C برای اتصال با دستگاه های دیگر استفاده شده که یک درگاه نسبتا جدید به حساب می آید. همچنین می توانید از نهایت سرعت در هنگام کار با اینترنت بهره ببرید چرا که این گوشی از قابلیت 4G پشتیبانی کرده و مشکلی از این بابت ندارد. در این گوشی از میکروفون دوم استفاده شده و با حذف نویزهای مزاحم در حین مکالمه می تواند صدایی شفاف تر به کاربر تحویل دهد. این گوشی از قفل گشایی هوشمند از طریق تشخیص چهره بهره می برد که می تواند جای خالی حسگر اثر انگشت را تا حدودی پر کند.

دوربین گوشی شیائومی مدل Redmi 8A :

برخلاف بسیاری از گوشی های میان رده و حتی برخی پایین رده ها، در این گوشی تنها از یک حسگر برای دوربین در آن استفاده شده است. همین امر می تواند نقطه ضعف آن در برابر سایر رقبا به شمار آید. این حسگر ۱۲ مگاپیکسلی تمام بار عکسبرداری و فیلم برداری را بردوش می کشد. از یک گوشی با این قیمت نباید انتظار عکس برداری در حد و اندازه ‌های یک گوشی پرچمدار را داشته باشید و دوربین این گوشی برای رفع نیازهای روزمره شما کافی است. البته به این معنی نیست که کیفیت عکس ها در این گوشی بد است.

برعکس کیفیت مطلوبی دارد که در آن نقاط ضعفی نیز دیده می شود. مخصوصا اینکه در این دوربین از قابلیت زوم اپتیکال، پرتره و حتی عکس برداری در شب خبری نیست و در نور کم نویزهای زیادی روی عکس ها مشاهده خواهد شد. در بخش دوربین سلفی این گوشی نیز از یک حسگر ۸ مگاپیکسلی به شکل ناچ روی صفحه نمایش استفاده شده است. کیفیت عکس های گرفته شده با این دوربین مطلوب و قابل قبول است البته در حد و اندازه های همین گوشی. به طور کلی اگر بسیار به عکس برداری علاقه دارید و به صورت حرفه ای می خواهید این کار را دنبال کنید، شاید بهتر باشد به دنبال گزینه های بهتری بگردید ولی اگر انتظارتان از دوربین خیلی ساده است، این گوشی می تواند تمام آن ها را پاسخگو باشد.

گوشی شیائومی مدل Redmi 8A

باتری گوشی شیائومی مدل Redmi 8A :

به قدرتمند ترین قسمت در این گوشی رسیدیم. جایی که شیائومی در آن از یک باتری پهن ۵۰۰۰ میلی آمپری لیتیوم پلیمری استفاده شده. همانطور که می دانید باتری های پلیمری سبکتر از باتری های یونی هستند و در دراز مدت می توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. این باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری قادر است تا ۳۱ روز گوشی را به صورت آماده به کار روشن نگه دارد که عدد خارق العاده ای است و نیاز شما به شارژر را به کمترین حد خود می رساند. این باتری قادر است تا ۴۲.۵ ساعت مکالمه، ۷.۵ روز پخش موزیک، ۱۶.۵ ساعت پخش ویدیو و ۳ روز استفاده نرمال را پشتیبانی کند. همچنین ویژگی بسیار خوبی که دارد، قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی است که می توانید این شارژر را به صورت جداگانه خریداری کرده و با سرعت بیشتری باتری گوش خود را شارژ نمایید.

جمع بندی گوشی شیائومی مدل Redmi 8A :

شاید بتوان گفت باتری و جنس به کار رفته برای بدنه این گوشی، از جمله نقاط قوت بسیار خوب در این گوشی باشند و در بخش سخت افزار و دوربین نقص هایی نیز داشته باشد اما باید به این نکته توجه کرد که این اسمارت فون با قیمت بسیار پایینی عرضه شده و شما با یک قیمت مقرون به صرفه می توانید صاحب یک اسمارت فون خوب شوید.

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

گوشی موبایل مدل «Redmi 7A» از سری تولیدات شیائومی است که در اندازه 5.45 اینچی روانه بازار شده است. این محصول در رده محصولات مقرون ‌به ‌صرفه شیائومی قرار می‌گیرد. این محصول به سیستم‌ عامل مدرن نسخه 9 اندورید یا همان Pie مجهز شده است و گوشی مدرن به حساب می‌آید. دوربین 13 مگاپیکسلی که در قاب پشتی Xiaomi Redmi 7A قرار گرفته است از پس کارهای روزمره بر می‌آید و برای عکس برداری‌ های کلی مناسب است. دوربین‌ سلفی ردمی 7A هم به سنسوری 5 مگاپیکسلی مجهز شده است. قابلیت اتصال به شبکه­‌های 4G با سرعت مطلوب، بلوتوث نسخه­‌ 4.2، رابط کاربری  MIUI 10.2.7 و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی از دیگر ویژگی ­‌های این گوشی جدید هستند. این محصول در برابر پاشیده شدن آب هم مقاوم است. ازنظر سخت­‌افزاری هم این گوشی از تراشه­‌ Snapdragon 439 کوالکام بهره می‌­برد که در آن پردازنده‌­ای هشت ‌هسته ‌ا‌ی  قرار گرفته تا بتواند علاوه‌ بر کار های معمول، از قابلیت ­‌های جدید گوشی‌ های امروزی پشتیبانی کند. گفتنی است گوشی Xiaomi Redmi 7A محصولی کارآمد و مقرون ‌به‌ صرفه است که با پورت microUSB روانه بازار شده است. گوشی موبایل مدل «Redmi 7A» از سری تولیدات شیائومی است که در اندازه 5.45 اینچی روانه بازار شده است. این محصول در رده محصولات مقرون ‌به ‌صرفه شیائومی قرار می‌گیرد. این محصول به سیستم‌ عامل مدرن نسخه 9 اندورید یا همان Pai مجهز شده است و گوشی مدرن به حساب می‌آید. دوربین 13 مگاپیکسلی که در قاب پشتی Xiaomi Redmi 7A قرار گرفته است از پس کارهای روزمره بر می‌آید و برای عکس برداری‌ های کلی مناسب است. دوربین‌ سلفی ردمی 7A هم به سنسوری 5 مگاپیکسلی مجهز شده است. قابلیت اتصال به شبکه­‌های 4G با سرعت مطلوب، بلوتوث نسخه­‌ 4.2، رابط کاربری  MIUI 10.2.7 و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی از دیگر ویژگی ­‌های این گوشی جدید هستند. این محصول در برابر پاشیده شدن آب هم مقاوم است. ازنظر سخت ­‌افزاری هم این گوشی از تراشه Snapdragon 439 کوالکام بهره می‌­برد که در آن پردازنده ‌­ای هشت‌ هسته ‌ا‌ی  قرار گرفته تا بتواند علاوه‌ بر کارهای معمول، از قابلیت ­‌های جدید گوشی‌ های امروزی پشتیبانی کند. گفتنی است گوشی Xiaomi Redmi 7A محصولی کارآمد و مقرون ‌به‌ صرفه است که با پورت microUSB روانه بازار شده است. برای خرید دیگر محصولات شیائومی مانند گوشی شیائومی، شارژر فندکی شیائومی، پاوربانک شیائومی بر روی لینک ها کلیک کرده و یا با شماره های 09358840130 و 02155312403 تماس بگیرید. همچنین شما میتوانید در رابطه با شارژر فندکی ها بر روی لینک شارژر فندکی چیست کلیک کنید.

گوشی شیائومی مدل Redmi 7A

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید گوشی موبایلی با ویژگی‌ های کامل یک گوشی اندرویدی تهیه کنید و همچنین نمی‌خواهید مبلغ بالایی را برای خرید گوشی خرج کنید؛ گوشی Redmi 7A از برند شیاومی را حتما در لیست انتخاب خود قرار دهید. این حقیقت که در برابر پرداخت هزینه ‌ای کم، می‌توان محصولی با امکانات مشابه بسیاری از گوشی‌ های پرچمدار موجود در بازار خریداری کرد، برای بسیاری از خریداران شبیه به یک رویاست. اما باوجود شرکت‌هایی مانند هوآوی، ZTE  و شیائومی و تلاش آن‌ها در تولید محصولات متنوع، این رویا به حقیقتی شیرین تبدیل شده است. ردمی 7A با قیمتی شگفت ‌انگیز معرفی شد. این گوشی هم مانند محصولات دیگر شیائومی شعار مخصوص این شرکت مبنی بر تولید محصولی باکیفیت در مقابل هزینه ‌ای مقرون ‌به ‌صرفه را به یدک می‌کشد. در واقع شیائومی می‌خواهد در مقابل پرداخت هزینه ‌ای معقول و منطقی در مقایسه با سایر محصولات هم رده بازار، تجربه‌ کاربری بهتری را برای خریداران به ارمغان آورد. در ادامه بیشتر با مشخصات این مدل آشنا می‌شویم.

طراحی گوشی شیائومی مدل Redmi 7A :

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi 7A از نظر طراحی تفاوت‌ هایی با گوشی ‌های جدید دارد. طی چند سال اخیر استفاده از ناچ روی صفحه‌ نمایش رایج شده با این حال، این مدل به طراحی کلاسیک گوشی ‌های هوشمند وفادر مانده است. این طراحی برای افرادی که با ناچ در قسمت بالای گوشی ارتباط برقرار نمی‌کنند جذابیت بسیاری دارد. این محصول شباهت ظاهری خود را به خانواده‌ ردمی حفظ کرده است. قاب پشتی در این محصول یکپارچه و ساده است. برای ساخت این مدل از پلاستیک استفاده شده است. یکی از مزیت‌ های پلاستیک، استحکام بیشتر گوشی نسبت به شیشه است. در صورت زمین خوردن ناخواسته‌ گوشی، احتمال آسیب جدی بسیار کمتر از مدل‌ های شیشه‌ ای است.

این گوشی با صفحه نمایش 5.45 اینچی برای افرادی که عادت دارند با یک دست با گوشی‌ کار کنند مناسب است. در سمت راست گوشی دکمه پاور و صدا و در سمت چپ شیار سیم‌ کارت و کارت ‌حافظه قرار دارد. اگر هنوز از هدفون های 3.5 میلی‌ متری استفاده می‌کنید برایتان خبر خوبی داریم، نیاز به تهیه مبدل برای این گوشی ندارید. در قسمت بالای گوشی، درگاه جک 3.5 میلی‌ متری تعبیه شده است. در قسمت پایین گوشی پورت شارژ که همان microUSB است قرار دارد.

گوشی شیائومی مدل Redmi 7A

با تهیه این مدل می‌توانید هم زمان بدون استفاده از مبدل، گوشیتان را به شارژ زده در عین حالی که موسیقی گوش می‌دهید. طراحی این مدل همان چیزی است که از گوشی‌ های شیائومی، در این رده قیمتی انتظار داریم. برای این گوشی از سنسور اثر انگشت استفاده نشده است. در صورتی که در گوشی ‌های قبلیتان از این سنسور استفاده می‌کردید شاید عادت کردن به این مدل کمی زمان ببرد. اما در نظر داشته باشید نبود برخی از امکانات این‌ چنینی، که قابلیت جایگزینی دارند باعث شده تا قیمت Redmi 7A کاهش پیدا کند. برای افرادی که قصد ندارند هزینه زیادی برای گوشی پرداخت کنند، بدون شک این مدل گزینه مناسبی است.

صفحه نمایش گوشی شیائومی مدل Redmi 7A :

همان‌طور که گفته شد Redmi 7A با نمایشگری 5.45 اینچی همانند پیشینیان خود عرضه شده است و شیائومی این نمایشگر را به رزولوشن HD مجهز کرده تا تراکم پیکسلی معادل 295 پیکسل بر اینچ را ارائه دهد. البته نمی‌توان این مشخصات را بسیار منحصر به فرد دانست چرا که بسیاری از محصولات هم قیمت Redmi 7A در بازار پیش تر از این محصول رزولوشن HD را تجربه کرده بودند. با فناوری IPS به‌ کار رفته در این نمایشگر می‌توانید محتویات را از هر زاویه ‌ای به‌راحتی مشاهده کنید، بنابراین لازم نیست هنگام وب گردی و مطالعه نگران دیدن محتویات از زوایا باشید. روشنایی این مدل در حالت خودکار، کارایی گوشی ‌های رده بالا را ندارد با این حال میزان آن برای استفاده زیر نور آفتاب قابل قبول است. از نظر رزولوشن و کیفیت این مدل نبردی را برنده نخواهد شد. با این حال در مجموع رنگ، روشنایی، نمایش جزییات باعث شده تا امتیاز قابل قبولی را کسب کند. یکی از ویژگی‌ های این مدل مقاومت آن نسبت به پاشیده شدن آب است. این ویژگی باعث شده تا استفاده از Redmi 7A زیر باران آسیبی به گوشی وارد نمی‌کند.

دوربین گوشی شیائومی مدل Redmi 7A :

تفاوت اصلی گوشی‌ های پرچمدار با گوشی ‌های رده پایین عمدتا در دوربین است. برای این مدل بر روی کاغذ یک دوربین اصلی با رزولوشن  13.0 مگاپیکسل با دریچه‌ دیافراگم f/2.2 و برای دوربین سلفی رزولوشن 5 مگاپیکسل با دریچه‌ دیافراگم f/2.2 تعبیه شده است. با این حال همانطور که می‌دانید کیفیت عکس فراتر از بحث اعداد و ارقام است. در نگاه اول نرم‌ افزار عکاسی گوشی شباهت بسیاری به نرم ‌افزار اپل دارد. با این حال در این نرم ‌افزار نبود گزینه ‌هایی نظیر عکاسی پرتره و پانوراما به چشم ‌می‌خورد. در نور کافی عملکرد این دوربین قابل قبول است. اما عکاسی در نور کم نویز های بسیاری دارد. به طور کلی اگر برای ثبت لحظه یا عکاسی برای صفحات مجازیتان از دوربین گوشی استفاده می‌کنید، با مشکل رو به ‌رو نخواهید شد.

گوشی شیائومی مدل Redmi 7A

باتری گوشی شیائومی مدل Redmi 7A :

در گوشی‌ های رده بالا، بیشتر توجه‌ ها روی دوربین و امکانات جانبی است. در نهایت جنگ پرچمدارها برسر عمر 1 روزه باتری است. اما  گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi 7A باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپری دارد. این باتری برای دو روز استفاده از گوشی کافی است.

عملکرد گوشی شیائومی مدل Redmi 7A :

برای گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi 7A  رم 2 گیگ و تراشه (Qualcomm SDM439 Snapdragon 439 (12 nm استفاده شده است. برای فهم بیشتر عملکرد این گوشی بهتر است با زبان ساده این مشخصات فنی را توضیح دهیم. این مدل برای انجام کارهای روزانه، انجام بازی‌ های سبک مانند Candy Crush مناسب است. اما بازی ‌هایی نظیر PUBG را با بالا ترین تنظیمات گرافیکی نمی‌توانید بازی کنید و باید تغییری در تنظیمات گرافیک بازی ایجاد کنید. اسپیکری که در زیر گوشی تعبیه شده برای شنیدن صدا بدون نویز و اعوجاج کافیست. رم 2 گیگ گوشی برای نگه‌ داشتن نرم ‌افزارها در حافظه برای مدت طولانی کارایی کافی را ندارد. اما توجه داشته باشید با توجه به قیمت، این مدل امکانات و مشخصات بسیار خوبی را به شما ارائه می‌دهد. شیائومی برای نرم ‌افزار این گوشی اندروید 9.0 استفاده کرده است.

نتیجه گیری گوشی شیائومی مدل Redmi 7A :

شاید بهتر باشد در قسمت نتبجه‌ گیری به جواب این سوال بپردازیم که این گوشی برای چه کسی مناسب است. گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi 7A برای افرادی که بودجه کمی برای گوشی در نظر دارند و در عین حال قصد تهیه گوشی با امکانات دارند مناسب است. این مدل از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کند، نرم افزاری به روزی دارد و باتری غول پیکر آن، قطعا در عملکرد روزمره به یاریتان خواهد آمد. بنابراین، می‌توانید روی Redmi 7A  به عنوان گوشی با ارزش خرید بالا و قیمت پایین حساب کنید.

گوشی شیائومی مدل Redmi 7A

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

انتظارها از سری نوت در محصولات سامسونگ در طی سالیان اخیر با پشت سر گذاشته شدن مشکلاتی که در صدر آن‌ها ماجرای گلکسی نوت 7 قرار داشت حالا بسیار بالا رفته و هر سال در میانه تابستان کاربران بیشمار علاقه مند به این برند، برای مشاهده بالاترین امکانات و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری از این رده، لحظه شماری می‌کنند. جدید ترین نسل این سری با نام گلکسی نوت 10 چندی پیش در مراسمی در نیویورک در قالب دو گوشی متمایز گلکسی Note 10 و گلکسی +Note 10 همراه با نسخه ‌های 5G هریک رونمایی شدند. سامسونگ در طی حیات سری نوت در سال‌های گذشته، هر سال تنها یک گوشی مشخص را به بازار عرضه کرده بود و این نخستین باری ا‌ست که در این خانواده بیش از یک گوشی معرفی می‌شود. گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس از لحاظ طراحی و امکانات، تقریبا هیچ تفاوتی خاصی با یکدیگر ندارند اما با کاهش ابعاد صفحه‌ نمایش در نسخه عادی و به طبع آن کاهش ظرفیت باتری با نمونه کوچک ‌تر و تا حدودی خوش ‌دست ‌تری روبرو می‌شویم. گلکسی نوت 10 همچنین برای اولین بار با صفحه‌ نمایش کوچک ‌تری نسبت به سری S10 پیشین ارائه می‌شود جایی ‌که صفحه‌ نمایش 6.4 اینچی +S10، یک دهم اینچ بزرگ ‌تر از صفحه‌ نمایش نوت 10 است. در طراحی نوت 10 با وجود آنکه به روشنی می‌توان از حضور پر رنگ سری S10 در مواردی مثل طراحی صفحه‌ نمایش و ناچ داخلی، جنس بدنه و دوربین‌ های سه ‌گانه بخش پشتی سخت گفت اما این تمامی ماجرا نیست و المان‌های متمایز کننده متعددی، نوت 10 و نوت 10 پلاس را به نمونه‌های پیشرفته تری نسبت به پرچمداران پیشین سامسونگ بدل می‌کنند. با وارد کردن گلکسی نوت 9 سال گذشته به این مقایسه، نکات برجسته سری نوت 10، با وضوح بیشتری خودنمایی می‌کنند جایی ‌که حاشیه‌های اندک بالا و پایین صفحه‌ نمایش، کاهش مشخص ابعاد و وزن، ارتقاء ظرفیت و سرعت شارژ باتری و قابلیت‌های جدید قلم S Pen از جمله این تفاوت‌ ها به حساب می‌آید.  شما میتوانید از دیگر محصولات کمپانی سامسونگ و یا دیگر کمپانی ها در سایت دیجی لند دیدن کنید. و همچنین جالب است بدانید امروزه چون استفاده از گوشی های هوشمند بسیار زیاد شده چه در مسافرت چه در حین رانندگی یا کار کردن کافیست برای شارژ کردن گجت های خود از شارژر فندکی ها و یا از پاوربانک ها استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد شارژر فندکی ها بر روی لینک " مزایای شارژر فندکی " کلیک کنید. و یا میتوانید برای خرید یا مشاوره رایگان با شماره های 09358840130 و 02155312403 تماس بگیرید، مشاوران ما پاسخگوی شما کاربران هستند.

گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10

سری نوت 10 با این وجود همچنان دیوایس بزرگ، سنگین و گران ‌قیمتی محسوب می‌شود که حتی در مقایسه با سری S10 نیز، کاربران خاص و حرفه ‌ای ‌تری رده اسمارت ‌فون را هدف گرفته است؛ افرادی ‌که Productivity و تولید محتوا بیش از پیش، کاربری اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. میزان افزایش قیمت گلکسی نوت 10 البته امسال کمتر از سال گذشته بوده و با وجود افزایش حافظه رم و حافظه داخلی، قیمت کمتری برای آن در مقایسه با نوت 9 در نظر گرفته شده است. سامسونگ گلکسی +Note 10 با نام مدل SM-N975F/DS با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی موضوع بررسی این نوبت است. گلکسی +Note 10 از سوی فروشگاه دیحی لند برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت.

طراحی گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

نوت 10 پلاس، گوشی بزرگ و کاملا براقی ا‌ست که از لحظه در دست گرفتن تا پوشیده شدن آن با اثرات انگشت تنها چند ثانیه به شما فرصت می‌دهد. صفحه ‌نمایش بزرگ سرتاسری و لبه ‌های خمیده‌ ای که در هر دو سوی گوشی تکرار شده‌اند، حس نرم لطیفی را در دست ایجاد می‌کند و البته به همان نسبت امکان لیز خوردن و سقوط را نیز تقویت کرده می‌کنند. بخش رویی، تفاوت خاصی را با آنچه در +S10 و نوت 9 دیده بودیم نشان نمی‌دهد و در اینجا نیز لبه‌های جانبی صفحه‌ نمایش کاملا به کناره‌ها، خمیده شده ‌اند. با روشن کردن صفحه‌ نمایش اما تفاوت اصلی این گوشی و عاملی که در یک نگاه، نوت 10 پلاس را از هر گوشی دیگری از سامسونگ، متمایز می‌کند دیده می‌شود؛ دوربین سلفی دستگاه همانند سری S10 به صورت پانچی درون صفحه ‌نمایش قرار دارد اما این‌ بار به جای کناره سمت چپ، این دوربین به مرکز بخش بالایی منتقل شده و یک ترکیب متقارن را به نمایش می‌گذارد. ابعاد لنز دوربین نسبت به S10 کاهش پیدا کرده که این موضوع با وجود آنکه در زمینه عکاسی به ضرر نوت 10 تمام شده (بیشتر در این مورد در بخش دوربین) اما این حفره حالا کمتر سر راه بوده و چندان آزار دهنده به نظر نمی‌رسد. نکته مثبت دیگر در طراحی بخش رویی به کاهش حاشیه ‌های عمودی صفحه‌ نمایش تعلق دارد که حالا حتی نسبت به +S10 نیز کمتر شده و نسبت صفحه ‌نمایش به بدنه را بیش از پیش افزایش داده است.

تحول اصلی در طراحی گوشی در بخش پشتی آن رخ داده که ظاهر آن را متفاوت از S10 و Note 9 و مشابه نمونه ‌ای چون Galaxy A70 نشان می‌دهد؛ دوربین‌ های سه‌‌ گانه این بخش که برای اولین بار در یک گوشی سری نوت ظاهر شده‌ اند به جای قرارگیری به صورت افقی در مرکز بخش بالایی، حالا به فرم عمودی به کناره سمت چپ منتقل شده ‌اند و اجزای مرتبط با آن‌ها همچون فلش LED و دوربین ToF نیز در کنار این مجموعه جای گرفته‌اند. لنزهای سه ‌گانه دوربین همچنان اندکی برآمده هستند اما این برآمدگی اندک تاثیر چندانی در لق خوردن دستگاه هنگام قرار گیری آن روی میز ندارد. از سنسور اثر انگشت در اینجا خبری نیست و با انتقال آن به درون صفحه‌ نمایش با ظاهر یک ‌دستی در بخش پشتی روبرو می‌شویم. بدنه براق این قسمت به خصوص در نسخه مشکی در اختیار ما به سرعت با اثرات انگشت فراوان پوشیده می‌شود. نوع طراحی و اجزای جانبی در کناره‌ های نوت 10 پلاس تغییرات مهمی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد که از برخی به عنوان نکات مثبت و از بعضی دیگر می‌توان به عنوان نکات نسبتا منفی یاد کرد. به عنوان اولین نکته و پیش از همه چیز باید به غیبت جک 3.5 میلی ‌متری هدست اشاره کرد که برای اولین بار در یک گوشی پرچمدار سامسونگ رخ می‌دهد. حذف جک هدست از نوت 10 در حالی رخ می‌دهد که سامسونگ خود زمانی به عنوان مدافع حضور این پورت و از منتقدان حذف آن در دیگر گوشی‌ها، به خصوص آیفون‌های اپل بود. اگر حذف جک هدست را نکته منفی مشخصی در این بخش محسوب کنیم حذف دکمه Bixby از نگاه بسیاری از کاربران خبر مسرت ‌بخشی به حساب می‌آید؛ دکمه اختصاصی دستیار هوشمند سامسونگ که در نوت 9 و S10 در زیر کلید دوگانه تغییر صدا قرار داشت و بارها و بارها به اشتباه به جای کلید پاور فشرده می‌شد حالا حذف شده و با کنار گذاشتن آن دیگر مشکل فشردن اشتباه این کلید وجود ندارد. با حذف بیکسبی، کلید زیر دکمه تغییر صدا در کناره سمت چپ به عنوان کلید پاور عمل می‌کند اما این دکمه عملا برای کاربران راست ‌دست از لحاظ ارگونومی در جایگاه مناسبی قرار نگرفته و دسترسی به آن آسان نیست.. دیگر تغییر این بخش نوع حاشیه زیرین دکمه‌ های پاور و تغییر صداست که با طراحی زیباتری نسبت به گذشته همراه شده ‌اند.

تغییر شکل ظاهری دو بخش بالایی و پایینی گوشی، دیگر نکته جدید در طراحی نوت 10 به حساب می‌آید؛ این دو بخش که البته همچنان با نوار باریکی به شاسی مرکزی متصل شده ‌اند کاملا تخت و بدون برآمدگی در نظر گرفته شده و از این لحاظ طراحی جدیدی را به نمایش می‌گذارند. در بخش بالایی گوشی، حفره جدیدی به چشم می‌خورد که ممکن است در ابتدا با درگاه اینفرارد اشتباه گرفته شود؛ این حفره در حقیقت محلی برای پخش بهتر صدا و ایجاد افکت استریو در گوشی در نظر گرفته شده و به بهبود صدای پخش شده از اسپیکر اصلی کمک می‌کند. گلکسی نوت 10 پلاس در یک نگاه از طراحی رضایت ‌بخشی برخوردار است که کاهش چشمگیر حاشیه‌ های بالا و پایین صفحه‌ نمایش و مدیریت ابعاد و وزن، برجسته ‌ترین نکات قابل ذکر در مورد آن را تشکیل می‌‌دهند. جذب بیش از اندازه اثرات انگشت و انتقال دکمه پاور به سمت چپ از جمله نکات منفی قابل ذکر در مورد طراحی این گوشی هستند.

ابعاد گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

سایز صفحه‌ نمایش گوشی‌های سری نوت از ابتدا تاکنون تقریبا هر ساله افزایش پیدا کرده و این افزایش بدون در نظر گرفتن عضو کوچک ‌تر سری نوت 10، بار دیگر در نوت 10 پلاس نیز به خوبی ادامه پیدا کرده است. افزایش 0.4 اینچی ابعاد صفحه ‌نمایش در نوت 10 پلاس، نیاز به تغییرات گسترده در نوع طراحی دستگاه را برای جلوگیری از افزایش بی ‌رویه اندازه آن ضروری ساخته و از همین رو، در حاشیه‌ های بالا و پایین صفحه ‌نمایش، تغییرات مناسبی روی داده است. ابعاد گلکسی نوت 10 پلاس برابر با 7.9×77.2×162.3 میلی ‌متر است که در مقایسه با نوت 9 دستاورد بزرگی را برای سامسونگ نشان می‌دهد. نوت 10 پلاس با 0.4 اینچ صفحه‌ نمایش بزرگ ‌تر، در طول و عرض، به ‌ترتیب تنها 0.4 و 0.8 میلی ‌متر از نوت9 بزرگ‌ تر است که این موضوع به خوبی تاثیر کاهش حاشیه ‌های عمودی و انتقال دوربین سلفی به دورن صفحه‌ نمایش را نشان می‌دهد. ضخامت تنها 7.9 میلی ‌متری این مدل نیز تکته مثبت دیگری‌ است که در مقایسه با نوت 9 با ضخامت 8.8 میلی‌ متری تغییر بزرگی را رقم زده است. وزن این مدل به 196 گرم می‌رسد که 5 گرم سبک ‌تر از نوت 9 است و این در حالی‌ است که ظرفیت باتری، 300 میلی آمپر ساعت نیز افزایش پیدا کرده است. 

صفحه نمایش گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

در گلکسی نوت 10 پلاس از یک صفحه ‌نمایش 6.8 اینچی با وضوح 1440×3040 پیکسل (QHD+ در نسبت 19:9) استفاده شده که تراکمی برابر با 498 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. فناوری ساخت این پنل درست همانند سری S10 از نوع جدید Dynamic AMOLED است و از نمایش محتوای +HDR 10 نیز پشتیبانی می‌کند. سامسونگ طبق رویه چند سال گذشته وضوح این صفحه ‌نمایش را به صورت پیش ‌فرض روی فول اچ‌ دی پلاس تنظیم کرده که روی دوام باتری تاثیر مثبتی بر جای می‌گذارد اما جدا از آنکه آگاه نساختن کاربر از این تصمیم چندان جالب به نظر نمی‌رسد در برخی موارد مثلا بازی‌ های محتاج به وضوح بالا نیز، به نفع کیفیت کاربر نخواهد بود. نام تجاری Dynamic AMOLED صفحه ‌نمایش نوت 10 پلاس همانطور که در رابطه با سری S10 نیز اشاره شد برخلاف تصور تنها یک تغییر نام ساده نبوده و تغییرات و بهبودهای متعددی در آن به چشم می‌خورد اولین نکته مهم در رابطه با این صفحه ‌نمایش به حداکثر روشنایی آن تعلق دارد که نسبت به گذشته با افزایش روبرو شده است.

دومین نکته مثبت پنل جدید سامسونگ را باید در کنتراست آن جست ‌و جو کرد که در صورتی که با شرایط مشابه‌ ای نسبت به سری S10 روبرو باشیم، کنتراست بی ‌سابقه ‌ای در این زمینه نیز ثبت می‌شود. Dynamic AMOLED در زمینه رنگ نیز موفق عمل می‌کند و مطابق اعلام سامسونگ این پنل های جدید این بار به طور 100 درصد و کامل، قادر به نمایش و پشتیبانی از پالت رنگ سینمایی DCI-P3 بوده و از این رو گزینه ایده ‌آلی برای نمایش ویدئوهای با کیفیت به حساب می‌آید. پشتیبانی از پالت رنگ DCI-P3 از مدت‌ها پیش در گوشی‌ های سامسونگ حضور داشت اما این اولین برای ا‌ست که این پشتیبانی برای کل این فضای رنگی به صورت 100 درصدی انجام می‌شود. سامسونگ پیش از این در تلویزیون ‌های QLED خود به این مهم دست پیدا کرده بود. صفحه ‌نمایش ‌های Dynamic AMOLED سامسونگ همانطور که اشاره شد از HDR10+ پشتیبانی می‌کنند که می‌توان آن را تلاش جدیدی در این رده برای برخورداری از امکانات پیشرفته Dolby Vision در قالب یک استاندارد رایگان و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ های مربوط به دریافت مجوز دالبی قلمداد کرد؛ در +HDR 10 درست همانند دالبی‌ ویژن از ابر داده‌های پویا یا آنچه dynamic metadata خوانده می‌شود برای ارتقاء کیفیت HDR در هر صحنه و هر شات به صورت جداگانه و مستقل استفاده شده و در نتیجه نسبت به نمونه‌های استاتیک و ایستا که این تنظیمات را از ابتدا به کل ویدئو اعمال می‌کنند برتری مشهودی دارد. +HDR 10 البته با توجه به ساختار رنگی 10 بیتی آن هنوز در جایگاه پایین ‌‌تری نسبت به دالبی ویژن 12 بیتی قرار می‌گیرد اما در مقایسه با دیگر استانداردها، ترکیب پویاتری را مابین صحنه ‌های روشن و تاریک برقرار می‌کند. مشکل اصلی +HDR 10 در حال حاضر به تعداد محدود ارائه ‌کنندگان محتوا و دستگاه ‌های پشتیبانی ‌کننده از آن باز می‌گردد که بخش تولید ‌کننده‌ های محتوای آن ظاهرا تنها شامل Amazon Prime شده و تنها برخی تلویزیون ‌های سامسونگ و پاناسونیک و البته سری S10 و نوت10 سامسونگ نیز از پخش آن پشتیبانی می‌کنند.

گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10

در تنظیمات گوشی در بخش Screen mode از منوی Display دو گزینه Vivid و Natural برای کیفیت رنگ در نظر گرفته شده که گزینه اول، رنگ‌های اشباع‌ تری ارائه می‌کند اما گزینه پیش ‌فرض Natural که به زردی می‌گراید عملا به تصاویر واقعی، نزدیک ‌تر است. با انتخاب گزینه Vivid اسلایدری در پایین امکان تغییر در گرمای رنگ را در اختیارتان قرار می‌دهد و با لمس گزینه Advanced setting نیز می‌توان با تغییر مستقل رنگ‌های قرمز، سبز و آبی، کیفیت رنگ سفید یا White balace را تغییر داد. سوییچ مابین دو گزینه Vivid و Natural در نوت 10 پلاس به تغییر بزرگ و مشهودی منجر نمی‌شود و سامسونگ این بار به جای رنگ‌های اشباع ‌شده اغراق ‌آمیز به سمت دقیق ‌تر کردن رنگ‌ها به نمایش درآمده در صفحه‌ نمایش پیش رفته است. در منوی Display همچنین گزینه ‌ای برای فعال کردن حالت شب یا Night mode در نظر گرفته شده که می‌تواند به صورت دستی یا طبق یک روال زمان ‌بندی ‌شده فعال شود. در این حالت جدا از منوی Setting و نوتیفیکیشن، برنامه‌ های اصلی گوشی همچون شماره‌ گیر و دفترچه تلفن، تقویم، گالری و ساعت نیز با تم مشکی عرضه می‌شوند اما صفحه هوم، منوی اصلی (app drawer) و البته برنامه‌ های نصب شده تغییری در این حالت نمی‌کنند.

نکته منفی اصلی در مورد این صفحه ‌نمایش که دقیقا به همین صورت در دیگر OLEDهای سامسونگ نیز تکرار شده بود ته‌رنگ سبز و آبی مشهودی ا‌ست که به محض حرکت دادن پنل و مشاهده آن از هر چهار کناره ظاهر می‌شود که البته می‌توان آن را به ماهیت صفحه ‌نمایش OLED نسبت داد. دیگر نکته منفی را باید در تاچ ‌های تصادفی گاه و بی ‌گاه این صفحه‌ نمایش جست‌ و جو کرد که با وجود آنکه تعداد آنها در یک استفاده عادی چندان زیاد نیست اما در برخی از موارد به خصوص در اپلیکیشن ‌های دارای دکمه‌ های حساس به تماس در کناره‌ها، تجربه ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. از کیفیت این صفحه ‌نمایش در مور مستقیم خورشید کاملا رضایت داشتیم و در شدید ترین نور روز نیز محتوای پنل به خوبی قابل مشاهده است. در زیر صفحه‌ نمایش حاشیه ‌ای تنها 3 میلی ‌متری دیده می‌شود که نسبت به S10 پلاس نزدیک به 1 میلی‌ متر کاهش پیدا کرده است. برای مقایسه کافیست بدانید در گلکسی نوت 9، حاشیه پایین صفحه‌ نمایش به حوالی 6.5 میلی ‌متر می‌رسید. حاشیه بخش بالایی صفحه ‌نمایش در نوت 10 پلاس حتی از این نیز کمتر بوده و اندکی بیش از 2 میلی ‌متر است.

قلم S Pen گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

نوع کاربری و امکانات قلم S Pen از نوت 9 متحول شد و با حضور بلوتوث، امکانات تازه ‌ای نظیر استفاده به عنوان ریموت دوربین به آن افزوده شد. S Pen در گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس، نیز روند رو به رشد خود را ادامه داده و این بار گزینه ‌های تازه‌ ای در آن به چشم می‌خورد. طول این S Pen جدید 105.08 میلی ‌متر است که نسبت به نمونه حاضر در نوت 9 نزدیک به 1.3 میلی ‌متر کوتاه‌ تر شده است. عرض این قلم در پهلوی کوچک ‌تر 4.35 و در کناره ضخیم ‌تر برابر با 5.8 میلی ‌متر است که تقریبا هیچ تفاوتی را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهد؛ وزن 3.04 گرمی این قلم نیز در مقایسه با وزن 3.1 گرمی قلم نوت 9 تقریبا بدون تغییر مانده است. این قلم همانند قبل به امکان ارتباطی بلوتوث مجهز بوده و می‌توان با کمک آن کارهایی از قبیل گرفتن عکس را از راه دور انجام داد علاوه بر این گزینه جدید Air actions که اندکی قبل از معرفی سری نوت 10 در تبلت Galaxy Tab S6 معرفی شده بود به امکانات این S Pen افزوده شده است. از طریق Air actions که با تعبیه شتاب‌ سنج در این قلم در ارتباط مستقیم است می‌توان همزمان با گرفتن دکمه روی قلم با حرکت دادن دست به بالا یا پایین، بین دوربین اصلی و سلفی سوییچ نمود، با حرکت قلم به چپ و راست مدهای مختلف دوربین را تغییر دادن و با چرخاندن آن رو به عقربه‌ های ساعت و یا خلاف آن به ترتیب در تصویر زوم کرد یا از زوم خارج شد. فشردن تکی دکمه روی S Pen برای گرفتن عکس یا ویدئو و دوبار فشردن پیاپی آن برای سوییچ بین دوربین‌های عقب و جلو به کار می‌رود. در عمل و در دنیای واقعی به جز گزینه چرخاندن S Pen برای ورود و خروج به زوم که با شرایط ایده ‌آل فاصله دارد، تقریبا همگی این قابلیت‌ها، وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. Air actions به جز دوربین در قسمت گالری تصاویر نیز به کار می‌رود و با گرفتن دکمه روی قلم و حرکت دادن دست به چپ و راست می‌توان بین عکس‌های گالری جابجا شد.

برای جابجایی بین تصاویر از فشردن تکی (برای رفتن به عکس بعدی) و فشردن دوگانه (برای رفتن به عکس قبلی) نیز می‌توان استفاده نمود. این قابلیت در حین پخش موسیقی با گرفتن دکمه و بالا و پایین بردن S Pen به کم و زیاد کردن صدا منجر شده و فشردن تکی برای Play/Pause و فشردن دوگانه برای متوقف کردن کلی آهنگ به کار می‌رود. S Pen جدا از موارد ذکر شده همچنان همان امکانات پیشین مثل نوشتن مستقیم روی صفحه‌ نمایش خاموش، گزینه‌های متعدد برای طراحی و نقاشی، امکان نوت ‌برداری و تبدیل دست ‌خط به متن تایپی را ارائه می‌کند. یک قابلیت جدید افزوده شده به امکانات این قلم، گزینه ای به نام AR Doodle که با کمک آن می‌توان جزییاتی را با قلم به سوژه مورد نظر (مثلا چهره یک فرد) افزود و سپس این جزییات فانتزی اضافه شده با حرکت کردن سوژه، به صورت چسبیده به آن و سه‌ بعدی، جابجا می‌شوند. S Pen جدید مثل بقیه قسمت‌ های بدنه با استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک، مقاوم است و باتری داخلی آن نیز با یک بار شارژ شدن تا 10 ساعت به صورت استند بای باقی می‌ماند. سری این قلم، 0.7 میلی‌ متر ضخامت داشته و 4,096 سطح فشار مختلف را شناسایی می‌کند.

دوربین گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

گلکسی نوت 10 پلاس از سه دوربین در بخش پشتی بهره می‌برد که به ترتیب از بالا به پایین شامل یک دوربین 16 مگاپیکسلی التراواید، دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی و یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌ فتوی دیگر می‌شود. این مجموعه روی کاغذ دقیقا همان سه دوربین حاضر در گلکسی + S10 بوده و اگر ردیف دوربین‌های + S10 را 90 درجه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیم، حتی از لحاظ مکان دوربین‌ها نیز تفاوتی دیده نمی‌شود. دوربین اصلی این مجموعه از دیافراگم دوگانه f/1.5 یا f/2.4 برخوردار بوده که بسته به نور محیط به آن‌ها سوییچ می‌کند. پیکسل‌های این سنسور، 1.4 میکرونی بوده و اتوفوکوس Dual Pixel و سیستم تثبیت‌ کننده نوری تصویر (OIS) نیز در آن حضور دارد. دوربین 16 مگاپیکسلی التراواید با دیافراگم f/2.2 عرضه شده و میدان دید گسترده 123 درجه‌ای را پوشش می دهد. پیکسل‌های این دوربین 1 میکرونی هستند. در نهایت سومین دوربین این مجموعه یعنی دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتو به اتوفوکوس تشخیص فاز و OIS مجهز بوده و از گشودگی دیافراگم، f/2.1 بهره می‌برد که این آخری تنها تفاوت مجموعه دوربین‌های نوت 10 پلاس و البته نوت 10 در مقایسه با گذشته به حساب می‌آید جایی‌که در + S10، دیافراگم لنز دوربین تله بسته‌تر بوده و روی f/2.4 قرار داشت. نوت 10 پلاس به‌ جز این سه دوربین که می‌توان از آن‌ها به صورت مستقل برای تصویر برداری استفاده کرد، به یک دوربین تعیین عمق (که سامسونگ از آن با عنوان DepthVisin Camera نام می‌برد) نیز مجهز شده که به موازات مجموعه دوربین، زیر فلش قرار دارد. از این دوربین به جز تعیین عمق میدان در کاربری‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به اندازه ‌گیری ابعاد سوژه‌ها در اپلیکیشن Quick Measure اشاره کرد.

رابط کاربری دوربین را پیش از این تقریبا به طور کامل در گلکسی S10 دیده‌ ایم و در اینجا تنها با برخی تغییرات روبرو می‌شویم. ستون سمت راست رابط کاربری دوربین به ترتیب از بالا به پایین محل سوییچر تعویض بین دوربین ‌های عقب و جلو، شاتر دوربین و آخرین عکس گرفته شده است و در یک ردیف جلوتر نیز حالت‌ های مختلف دوربین از عکاسی، فیلم برداری، برداشت اسلوموشن و سوپر اسلوموشن گرفته تا لایو فوکوس، برداشت Pro، پانوراما، عکاسی از خوراکی‌ها و Hyperlapse به چشم می‌خورد. قابلیت جدید در این بخش لایو فوکوس برای ویدئوست که برای اولین بار در این بخش ظاهر می‌شود. در ردیف بعدی سوییچ جابجایی سریع بین سه دوربین دیده می‌شود که از بالا به پایین شامل دوربین تله ‌فتو، دوربین عادی و دوربین واید می‌شود. بر بالای این بخش نیز گزینه ‌ای دیگری جهت تشخیص اتوماتیک صحنه پیش رو و اعمال تنظیمات خودکار به تصویر در نظر گرفته شده که سامسونگ از آن با عنوان Scene optimizer یاد می‌کند اما کارکردی مشابه گزینه ‌های AI در سایر دوربین‌ها دارد. در سوی دیگر و در کناره سمت چپ در بالا ترین قسمت یک گزینه تکی برای دسترسی به فیلترهای لایو و زیباسازی چهره در نظر گرفته شده و در زیر آن‌ نیز امکان تغییر نسبت تصویر وجود دارد که با لمس آن می‌‌توان از بین چهار گزینه فول، 1:1، 16:9 و 4:3 یکی را انتخاب کرد که به ترتیب به معنای وضوح 7.7 مگاپیکسل (1908×4032 پیکسل)، 9.1 مگاپیکسل (3024×3024 پیکسل)، 9.1 مگاپیکسل (2268×4032 پیکسل) و 12.1 مگایپکسل (3024×4032 پیکسل) می‌شود بدین ‌ترتیب با اینکه سامسونگ صراحتا به این موضوع اشاره نکرده اما حداکثر وضوح دوربین اصلی گوشی در نسبت 4:3 رخ می‌دهد و برای در اختیار داشتن یک تصویر واید حداکثر وضوح در اختیار شما 9 مگاپیکسل خواهد بود.

گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10

تایمر اتوماتیک، تنظیمات فلش و دکمه دسترسی به سایر تنظیمات دوربین دیگر موارد حاضر در این قسمت را تشکیل می‌دهند و بر بالای آن نیز به دو گزینه Bixby Vision و AR Emoji بر می‌خوریم که به همین صورت در پرچمداران پیشین سامسونگ نیز تکرار شده بود. بخش AR Emoji در نوت 10 پلاس نیز تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و با وجود آنکه ظاهرا گزینه ‌های بیشتری برای شخصی ‌سازی کاراکتری که از طریق دوربین سلفی ایجاد می‌شود در اختیار شما قرار می‌دهد اما هنوز شخصیت ساخته شده از این طریق شباهت چندانی با عکس گرفته شده از طریق دوربین سلفی ندارد. گزینه Live Focus این مجموعه یکی دیگر از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود که می‌توان از آن برای گرفتن پرتره‌ های با کیفیتی با محو شد‌گی پس ‌زمینه بهره گرفت. با انتخاب این مورد از حالت‌ های دوربین پنج گزینه برای گرفتن عکس پیش روی شما قرار می‌گیرد که شامل محو شد‌گی عادی، محو شد‌‌گی دایره ‌ای، محو شد‌گی چرخشی، محو شد‌گی خورشیدی رو به مرکز و محو شدگی نقطه رنگی می‌شود که از این آخری می‌توان برای رنگی نگه‌ داشتن سوژه اصلی و محو کردن پس ‌زمینه به صورت سیاه و سفید استفاده کرد. گزینه لایو فوکوس حالا در برداشت ویدئو نیز در دسترس قرار دارد که در طی آن چهار افکت شامل محو شد‌گی عادی و دایره ‌ای همراه با نقطه رنگی و یک افکت متفاوت به نام اختلال رنگی (glitch) در دسترس قرار می‌گیرد که در glitch رنگ پس ‌زمینه به فرم ویدئوهای قدیمی با نویز در می‌آید. در بخش سایر تنظیمات با گزینه‌ های متعدد و متنوعی روبرو می‌شویم که ممکن است در نگاه اول گیج‌ کننده به نظر برسند؛ فعال و غیر فعال کردن Scene optimizer و گزینه Shot suggestions (برای کمک به گرفتن عکسی هم‌ طراز با افق)، از جمله این موارد به حساب می‌آید.

گزینه Motion Photos چند ثانیه ‌ای تصویر متحرک قبل از برداشت هر عکس را به آن می‌افزاید و Hold Shutter button to نیز وظیفه دکمه شاتر در زمان نگه داشتن دست روی آن را از بین سه گزینه گرفتن عکس، برداشت عکس ‌های پیاپی و ساخت یک GIF تغییر می‌دهد. + Note 10 تولید GIF را با گرفتن عکس‌های متوالی تا زمانی ‌که دست شما روی شاتر است انجام می‌دهد و حاصل آن یک تصویر متحرک GIF با وضوح VGA یا 360×640 پیکسل است که می‌توان آن را به سادگی به اشتراک گذاشت. گزینه Save options یا انتخاب ‌های مرتبط با ذخیره ‌سازی در این قسمت نیز جالب ‌توجه به نظر می‌رسد جایی ‌که به جز امکان ذخیره کردن عکس در حالت RAW در بخش عکاسی حرفه ‌ای یا Pro، می‌توان فرمت عکس‌های عادی گرفته شده را به HEIF تغییر داد که اپل پیش از این از آن استفاده کرده بود. این فرمت حجم کمتری نسبت به JPEG داشته و می‌تواند در فضای حافظه شما صرفه ‌جویی قابل ملاحظه‌ ای انجام دهد اما در زمان اشتراک‌ گذاری ممکن است به دلیل پشتیبانی نشدن در همه پلتفرم ها، مشکل ‌آفرین شود. در همین بخش گزینه‌ ای برای تصحیح مشکلات حاضر در تصاویر التراواید در نظر گرفته شده است. در بخش دیگری از تنظیمات این دوربین امکان تغییر وضوح فیلم ‌برداری دوربین‌ های عقب و جلو دستگاه وجود دارد و در بخش Advanced recording options نیز علاوه بر امکان برداشت ویدئو در کدک H.265 یا HEVC می‌توان ویدئوهایی در حالت HDR10+ نیز برداشت نمود که در مورد مزیت‌های آن پیش از این در بخش صفحه‌ نمایش سخن گفتیم. نگفته پیداست که ضبط ویدئو در هریک از این دو حالت نیاز به پخش‌ کننده پشتیبانی ‌کننده از آن نیز دارد. یک نکته جدید در این بخش امکان زوم در صدا در حین برداشت ویدئوست که البته سال ‌های پیش از این در گوشی‌های پرچمدار LG حضور داشت. برداشت HDR، اتوفوکوس تعقیب‌ کننده، خطوط راهنما، تگ مکان، حذف و جابجایی گزینه حالت‌های دوربین (ستون حاضر در جلوی شاتر)، تغییر وظیفه دکمه ولوم و استفاده از کف دست به عنوان نشانی برای گرفتن عکس سایر تنظیمات حاضر در این قسمت را تشکیل می‌دهند.

در قسمت عکاسی حرفه ‌ای یا Pro این دوربین شش گزینه مختلف شامل تغییر عدد ISO (از 50 تا 800)، سرعت شاتر (از 10 ثانیه تا 1/24,000 ثانیه در هر دو مقادیر دیافراگم f/1.5 و f/2.4)، فوکوس، وایت‌ بالانس، نورگیری و یک گزینه جدید در اختیارتان قرار می‌گیرد که این گزینه خود برای تغییر شش متغیر دیگر شامل حرارت رنگ، ته ‌رنگ یا Tint، کنتراست، اشباع، های ‌لایت و سایه ‌ها به کار می‌رود. در عکاسی Pro دو گزینه جدید به آیکون‌های حاضر در ستون سمت چپ افزوده می‌شود که شامل منطقه فوکوس (نقطه ‌ای یا چندگانه) و Metering (مرکز، ماتریکس و نقطه‌ای) بوده و در قسمت تنظیمات نیز امکان ذخیره کردن عکس در حالت RAW وجود دارد. در یک روز تابستانی کاملا آفتابی با نور کامل و در یک منظره پر از جزییات، اولین تصاویر با گلکسی نوت 10 پلاس را برداشت می‌کنیم. در سوژه اول با به‌ کارگیری دوربین اصلی به تصویری با جزییات بسیار بالا و مناسب و رنگی کاملا نزدیک به واقعیت روبرو می‌شویم که رده کاربری دستگاه را به خوبی نشان می‌دهد. تکرار همین سوژه با دوربین تله ‌فتو، خوشبختانه همچنان به نتیجه رضایت ‌بخشی منجر شده و تاثیر بازتر شدن دیافراگم لنز در این دوربین را به خوبی می‌توان در این سوژه و تفاوت اندک آن با دوربین اصلی، مشاهده کرد. در دوربین واید، میدان دید کاملا گسترده شده و سوژه ‌های بیشتری درون کادر قرار می‌گیرند. این دوربین اما از لحاظ کیفیت رنگ با دو دوربین دیگر تفاوت داشته و نبود فوکوس خودکار نیز جزییات به تصویر کشیده شده در آن را محدود کرده است. همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، یک مزیت مهم دوربین اصلی نوت 10 پلاس به ثبت دقیق رنگ‌ها در آن تعلق دارد و برخلاف تجربه‌ های پیشین در اکثر برندها با دوربین‌ های متمایل به رنگ‌ های اشباع ‌شده، در اینجا با رنگ‌های نسبتا دقیقی روبرو می‌شویم. برای نمونه در دو سوژه زیر رنگ ‌های قرمز و آبی نزدیک به آنچه چشم انسان می‌بیند ثبت شده‌اند. قابلیت HDR خودکار در گلکسی نوت 10 پلاس به صورت پیش ‌فرض فعال بوده و بسته به نوع سوژه، به آن اعمال می‌شود؛ یک نکته جالب در این میان، این ‌که در سوژه ‌های نیازمند به HDR در صورت غیر فعال بودن این گزینه، دوربین، پیشنهادی را برای روشن کردن HDR به نمایش می‌گذارد. در حالت عملی، البته حتی خاموش بودن HDR نیز تاثیر بزرگی را بر نتیجه نهایی نداشته و بخش‌های تیره تصویر اغلب نور مناسبی را دریافت می‌کنند. برداشت تصویر از فاصله نزدیک یا ماکرو در گلکسی نوت 10 پلاس با کیفیت بالایی انجام می‌شود هر چند در مقایسه با نمونه‌ ای چون Huawei P30 Pro با امکان برداشت ماکرو با دوربین واید، هنوز در جایگاه پایین ‌تری قرار داشته و امکان نزدیک کردن دوربین به فواصل بسیار نزدیک چند سانتی‌ متری به سوژه وجود ندارد البته همانطور که از تصویر زیر و برش اندازه واقعی آن مشخص است همچنان با نمونه‌ای بسیار راضی ‌کننده روبرو می‌شویم.

پرچمداران سامسونگ در زمینه برداشت پانوراما همواره یکی از موفق ‌ترین نمونه‌ها در کلاس خود بوده و نوت 10 پلاس نیز در این زمینه مستثنی نیست. برداشت پانورامای این دوربین تقریبا بدون مشکل و با حرکت دادن دست در جهت به نمایش درآمده روی تصویر انجام شده و در نتیجه نهایی به مشکل و ایراد خاصی نمی‌توان اشاره کرد. در شب و در محیط‌های با نور کم با نتیجه مشابه ‌ای نسبت به S10 روبرو می‌شویم جایی ‌که به رغم نویز مشخص حاضر در تصویر، یکی از بهترین نتایج در بین گوشی‌های موبایلی ثبت می‌شود. برداشت ویدئو در نوت 10 پلاس حداکثر با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه با بیت ‌ریت ویدیویی 67Mbps و بیت ‌ریت صوتی 250Kbps انجام شده و با تقلیل نرخ فریم در ثانیه به 30fps در همین وضوح 4K، بیت ‌ریت ویدئویی به 45Mps کاهش پیدا می‌کند. در وضوح فول اچ ‌دی با دو نرخ 30 و 60 در ثانیه نیز بیت ‌ریت ویدئویی به ترتیب به 13Mbps و 28Mbps کاهش پیدا می‌کند. حین برداشت ویدئو در تمامی این وضوح‌ها، امکان برداشت عکسی با وضوح 9.1 مگاپیکسل (2268×4032 پیکسل) وجود دارد. لرزه ‌گیر OIS به جز وضوح 4K/60p در دیگر رزولوشن‌ها فعال بوده و تاثیر مثبتی بر عملکرد دوربین در حرکت باقی می‌گذارد. از عملکرد این لرزه ‌‌‌گیر که سامسونگ از آن با عنوان Super Steady یاد می‌کند می‌توان رضایت داشت و حداقل در سناریوهای عادی (مثلا هنگام راه رفتن) از انتقال لرزه‌ های دست به نتیجه نهایی جلوگیری می‌کند.

از میزان جزییات و کنتراست تصویر در ویدئوهای این دوربین می‌توان کاملا رضایت داشت و نگفته پیداست که با یکی از بهترین نمونه در زمینه فیلم ‌برداری روبرو می‌شویم. امکان برداشت ویدئو با هر سه دوربین این گوشی وجود دارد و در حالی‌که دوربین تله از همه رزولوشن‌ها و نرخ‌ های فریم در ثانیه اشاره شده پشتیبانی می‌کند، در دوربین واید تنها می‌توان با نرخ 30 فریم در ثانیه در وضوح 4K و فول‌ اچ ‌دی، فیلم‌ برداری کرد. گزینه فیلم‌ برداری آهسته در دو حالت اسلوموشن و سوپر اسلوموشن در نوت 10 پلاس در دسترس قرار دارد که در اولی امکان برداشت ویدئوی 1080p با 480 فریم در ثانیه وجود دارد و در دومی می‌توان ویدئوهای 720p با نرخ 960 فریم در ثانیه را برای 4 تا 8 دهم ثانیه برداشت کرد. قابلیت زوم در صدا، یکی دیگر از گزینه ‌های جدید بخش فیلم ‌برداری این دوربین است که در دنیای واقعی عملکرد جالب ‌توجه‌ ای را ایجاد می‌کند؛ در این حالت با زوم کردن روی سوژه منبع صدا، دوربین به صورت هوشمند، میزان صدای دریافتی از آن نقطه تصویر را تقویت می‌کند و بدین ‌ترتیب همزمان با زوم تصویر، زوم در صدا نیز رخ می‌دهد. این ویژگی همانطور که قبلا نیز اشاره شد، پیش از این در برخی پرچمداران پیشین برند LG نیز حضور داشت. قابلیت جدید لایو فوکوس ویدئویی در این دوربین مجموعه ‌ای از نکات مثبت و منفی ا‌ست؛ جایی‌ که برخی از افکت‌ها مثل glitch و نقطه رنگی (سوژه اصلی به صورت رنگی و بقیه اجزاء به صورت سیاه و سفید) تقریبا به خوبی عمل کرده و نتیجه قابل ‌قبولی را ارائه می‌کنند در دیگر سو اما محو شدگی های عادی و دایره ‌ای، نتیجه فوق ‌العاده‌ای را ارائه نمی‌کنند. دو نکته منفی در این بخش یکی محدود بودن وضوح به فول اچ‌ دی و دیگر اجبار به حضور یک چهره به عنوان سوژه اصلی ا‌ست که به خصوص این آخری، کاربردهای لایو فوکوس ویدئویی را تا حدودی با محدودیت روبرو می‌سازد.

دوربین سلفی گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

هر دو گوشی نوت 10 و نوت 10 پلاس با یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با فوکوس Dual Pixel و اندازه پیکسل 1.22 میکرونی ارائه می‌شوند که از همین ابتدا، در سطح بسیار بالاتری نسبت به تقریبا تمامی رقبای دیگر مجهز به سلفی ‌های فاقد فوکوس خودکار، قرار می‌گیرند. از جنبه مهم دیگری اما گشودگی دیافراگم این دوربین از f/1.9 در S10 و S10 پلاس به f/2.2 کاهش پیدا کرده که این موضوع را احتمالا می‌توان به کوچک ‌تر شدن حفره پانچی آن روی صفحه‌ نمایش، نسبت داد. بسته ‌تر شدن دهانه دیافراگم در این دوربین روی کاغذ به دریافت نور کمتر و در نتیجه نویز بیشتر منجر می‌شود و از این لحاظ می‌توان نتیجه ضعیف ‌تری را از این دوربین نسبت به پرچمداران پیشین سری S، انتظار داشت. دیگر نقطه ضعف این مجموعه در مقایسه با +S10، حذف سنسور دوم تشخیص عمق در آن است که بدین ‌ترتیب در برداشت پرتره و محو کردن پس ‌زمینه، احتمالا شرایط به نفع +S10 خواهد بود. حداکثر وضوح این دوربین، همانطور که اشاره شد، 10 مگاپیکسل یا 2736×3638 پیکسل است اما دوربین به ‌صورت پیش ‌فرض، عکسی با وضوح پایین ‌تر 6.5 مگاپیکسل (یا 2208×2944 پیکسل) را برداشت می‌کند که یک نسخه برش داده شده و زوم شده از وضوح اصلی ا‌ست! به بیان دیگر تصویر پیش ‌فرض دوربین سلفی نوت 10 و نوت 10 پلاس، یک نمای زوم شده و برش خورده است و تنها با انتخاب گزینه‌ تصویر برداری واید می‌توان با حداکثر وضوح به تصویر برداری پرداخت. علت این تصمیم عجیب سامسونگ را شاید بتوان در تلاش سامسونگ برای رقابت با نمونه‌ های دارای دوربین‌ های سلفی دوگانه و به ‌خصوص پیکسل ‌های گوگل جست ‌و جو کرد. در عمل از نتیجه دوربین سلفی نوت 10 به خصوص در وضوح کامل، می‌توان رضایت داشت و در نور کافی، میزان جزییات و عملکرد آن در کنترل نویز، رضایت‌ بخش تلقی می‌شود. بسته ‌تر بودن دهانه دیافراگم لنز این دوربین البته در محیط‌ های داخلی و نور کم به ضرر آن تمام شده و +S10 در این حالت برتری مشخصی را ارائه می‌دهد.

گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10

سیستم‌عامل رابط کاربری گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

نوت 10 پلاس با اندروید 9 و رابط کاربری One UI نسخه 1.5 ارائه می‌شود که نسبت به سری S10 با تغییراتی روبرو شده است. زمان بوت سیستم نزدیک به 19 ثانیه بوده که تنها یکی دو ثانیه با S10+ تفاوت داشته و هنوز یکی از سریع‌ ترین زمان‌ های بوت به شمار می‌رود. مثل سال‌های گذشته اولین برخورد با رابط کاربری دستگاه از طریق صفحه همواره روشن صفحه‌ نمایش یا Always On Display است که مثل گذشته به صورت پیش ‌فرض، زمان تاریخ و برخی اطلاعات دیگر را بدون نیاز به روشن کردن صفحه ‌نمایش به تصویر می‌کشد. منوی تنظیمات این بخش اندکی نسبت به S10 تغییر کرده و با پرهیز از منوهای کشوی سعی در نمایش همه اطلاعات در یک صفحه تکی شده است. مثل قبل گزینه پیش ‌فرض برای نمایش AOD روی Tap to show یا ضربه زدن روی صفحه ‌نمایش برای ظاهر شدن آن برای 30 ثانیه قرار دارد اما می‌توان آن را به دلخواه روی دو گزینه دیگر شامل نمایش دائمی (Show always) یا نمایش در زمان‌های مشخص (Show as scheduled) نیز تنظیم نمود. منوی همواره روشن به صورت پیش ‌فرض به صورت عمودی روی صفحه‌ نمایش قرار می‌گیرد اما می‌توان آن را از طریق گزینه ای در تنظیمات این قسمت به صورت افقی یا Landscape نیز به نمایش گذاشت. اطلاعات موسیقی در حال پخش و تنظیم روشنایی به صورت خودکار دیگر گزینه‌ های قابل اشاره در این بخش هستند و از طریق بخش Clock style در منوی لاک ‌اسکرین نیز می‌توان نوع ساعت (گونه‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال) و رنگ نوشتار این منو را تغییر داد. قابلیت AOD با وجود آنکه نیاز به روشن کردن صفحه ‌نمایش را مرتفع می‌سازد اما روشن گذاشتن دائم آن در تمامی زمان ‌ها، چند درصدی در دوام باتری تاثیر منفی برجای می‌گذارد. 

صفحه قفل جدا از نمایش زمان و تاریخ در گوشه سمت چپ بالا، از دو میانبر برای دسترسی مستقیم به دوربین و شماره ‌گیر تلفن برخوردار است که در تنظیمات این قسمت می‌توان هر میانبر دلخواهی را جایگزین آنها کرد. در منوی تنظیمات صفحه قفل در بخش layout علاوه بر این می‌توان جایگاه این دو میانبر را در پایین صفحه را نیز تغییر داد و با انتخاب گزینه Floating button، نمایش آنها در نیمه پایینی صفحه را منوط به لمس و نگه داشتن یک آیکون جدید کرد. در بخش تنظیمات صفحه قفل مثل قبل گزینه ‌ای تحت عنوان FaceWidget در نظر گرفته شده که با فعال کردن آن، مواردی مثل کنترلر های موسیقی، رویدادهای تنظیم شده برای روز جاری، آلارم بعدی ساعت و وضعیت آب و هوا مستقیما همراه با Bixby Routins به صفحه قفل منتقل می‌شوند که این آخری رویدادهای حاضر در دستیار هوشمند سامسونگ موسوم به بیکسبی را نشان می‌دهد. این اطلاعات مثل قبل به جز صفحه قفل، در بخش همواره روشن صفحه‌نمایش نیز قابل نمایش هستند. صفحه هوم با آیکون ‌های بزرگ ‌تری نسبت به گذشته طراحی شده که رنگ و لعاب بیشتری در مقایسه با قبل دارد و آیکون‌های آن نیز کاملا به آنچه در S10 دیده ‌ایم شباهت دارد. در اینجا نیز به دلخواه می‌توان ویجت‌ها و آیکون برنامه‌های دلخواه را در صفحات مختلف دسکتاپ جای داد و دسکتاپ سمت چپ نیز چون همیشه به Bixby تعلق دارد.

دکمه‌های کنترلی زیر صفحه‌ نمایش با همان طراحی پیشین ارائه شده و مثل قبل با لمس app switcher در کناره سمت چپ، مجموعه ‌ای از برنامه‌ های جدیدا اجرا شده همراه با آیکونی برای بستن دسته‌ جمعی آنها ظاهر می‌شود و در پایین نیز چهار برنامه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده را می‌توان مشاهده کرد. با نزدیک کردن دو انگشت به یکدیگر یا نگه‌ داشتن دست روی صفحه ‌نمایش، وارد بخش ویرایشی صفحه هوم می‌شویم که طبق معمول چهار گزینه Wallpapers، تم، ویجت و تنظیمات هوم ‌اسکرین در پایین آن دیده می‌شود و از طریق آن جدا از حذف و اضافه کردن صفحات دسکتاپ می‌توان دسکتاپ سمت چپ یعنی Bixby Home را غیر فعال کرد. گزینه‌ های حاضر در بخش ویرایشی صفحه هوم را پیش از این تقریبا به طور کامل در +S10 دیده‌ ایم و در اینجا تنها با یکی دو اختلاف کوچک روبرو می‌شویم. در این بخش امکان تغییر ساختار صفحه هوم (یک صفحه هوم تکی و صفحه اپلیکیشن‌ های جدا یا صفحه هوم قابل اسکرول به سمت چپ و دسکتاپ‌های متعدد)، تغییر چینش ماتریسی آیکون ‌ها در صفحه هوم و اپلیکیشن‌ها، نمایش یا پنهان کردن دکمه دسترسی به App drawer، گزینه مخفی کردن برخی اپلیکیشن‌ها، App icon badge (شیوه نمایش برچسب آیکون‌ها در مواقع دریافت نوتیفیکیشن)، Add apps to Home screen (افزودن اتوماتیک برنامه‌های جدید دانلود شده از پلی ‌استور به صفحه هوم)، Swipe down fornotification panel (کشیدن دست از هر نقطه هوم اسکرین رو به پایین برای نمایش پنل نوتیفیکیشن) و Rotate to landscape mode (چرخش هوم ‌اسکرین با چرخاندن گوشی) در دسترس قرار دارد. همچون نسل قبلی Experience UI سامسونگ در اینجا نیز زمانی که قصد حذف یک ایکون یا Uninstall کردن برنامه‌ای را از دسکتاپ داریم، با نگه‌ داشتن دست روی آیکون مورد نظر، آن آیکون مثل نمونه مشابه در iOS شروع به لرزش می‌کند و یک منو برای انتخاب گزینه ‌های مختلف ظاهر می‌شود. منوی جانبی گوشی یا Edge Panels که در لبه خمیده سمت راست صفحه ‌نمایش قرار دارد طبق معمول با کشیدن آیکون آن (که به صورت ناپیدا در نیمه پایینی لبه جانبی سمت راست صفحه ‌نمایش قرار دارد) رو به سمت داخل ظاهر می‌شود و این بار نیز مثل S10 تنها شامل یک پنل یعنی App Edge برای قرار دادن میانبر برنامه‌های دلخواه در 10 جایگاه است. برای جای‌گذاری برنامه‌های دلخواه در این قسمت می‌توان از لمس آیکون + روی هر قسمت یا از گزینه Edit در پایین آن استفاده نمود.

باتری گوشی سامسونگ +Galaxy Note 10 :

باتری 4,300 میلی آمپر ساعتی نوت10 پلاس نه ‌فقط در مقایسه با نوت 9 و باتری 4,000mAh آن و +S10 با باتری 4,100mAh ظرفیت بیشتری دارد بلکه مقایسه آن با تمامی دیگر اعضای سری نوت تا به امروز نیز همچنان رکورد بالاترین ظرفیت را به نام این باتری ثبت می‌کند. سامسونگ در توصیف این باتری به دوام آن برای کل روز اشاره کرده که با وجود آنکه نوع کاربری منجر به این دوام یک روزه مشخص نشده اما با توجه به صفحه ‌نمایش غول‌ آسا و دیگر امکانات سخت ‌افزاری دستگاه همچنان دوام مناسبی محسوب می‌شود. در دنیای واقعی و در یک استفاده روزمره در شدید ترین نوع کاربری نیز به زحمت بتوان این باتری را در طی یک روز به زانو درآورد البته این به شرط تغییر ندادن وضوح صفحه ‌نمایش فول اچ‌دی به وضوح پیش‌ فرض QHD+ بوده و با تنظیم صفحه‌ نمایش روی رزولوشن پیش ‌فرض آن، از دوام باتری نیز کاسته می‌شود. در تنظیمات مرتبط با باتری گزینه‌ هایی مثل Adaptive battery (محدود کردن مصرف باتری در برنامه ‌های کمتر مورد استفاده)، Put unused apps to sleep (قرار دادن برنامه در حالت sleep پس از مدتی بدون استفاده ماندن) و Sleeping apps (انتخاب برنامه‌های مورد نظر برای محدود کردن اجرای آن‌ها در پس‌زمینه) در نظر گرفته شده که به مصرف بهینه ‌تر باتری در طول روز کمک فراوانی می‌کنند.

برای مشخص شدن میزان دوام این باتری، طبق معمول به سراغ تست Work battery life 1.0 از مجموعه PCMark می‌رویم که یک بار در وضوح پیش ‌فرض صفحه‌ نمایش یعنی 1440×3040 پیکسل و بار دیگر در وضوح انتخابی سامسونگ یعنی 1080×2280 پیکسل اجرا می‌شود. در هر دو حالت مثل همیشه روشنایی صفحه ‌نمایش روی 50 درصد تنظیم می‌شود. در حالت اول یعنی با وضوح پیش ‌فرض QHD+ صفحه‌ نمایش، گلکسی نوت 10 پلاس به دوام 11 ساعت و 41 دقیقه ‌ای دست پیدا می‌کند که در مقایسه با +S10 در همین حالت یعنی 12 ساعت و 9 دقیقه، اندکی با کاهش روبرو شده است. علت این کاهش مطمئنا به افزایش ابعاد صفحه ‌نمایش از 6.4 به 6.8 اینچ ارتباط دارد که افزایش 200 میلی آمپر ساعتی باتری نیز قادر به جبران آن نبوده است. در وضعیت بعدی یعنی با کاهش وضوح به رزولوشن 1080×2280 پیکسلی مد نظر سامسونگ که به صورت پیش ‌فرض برای گوشی تنظیم شده، طبیعتا با شرایط بهتری روبرو می‌شویم و با رسیدن به دوام 12 ساعت و 58 دقیقه ‌ای، نزدیک به 1 ساعت و 15 دقیقه دوام بهتری برای باتری فراهم می‌شود نوت 10 پلاس در اینجا نیز نسبت به +S10 و دوام 13 ساعت و 32 دقیقه‌ای، اندکی ضعیف ‌تر عمل می‌کند. بدین‌ ترتیب نگفته پیداست که کاهش وضوح صورت پذیرفته از سوی سامسونگ به نفع مصرف باتری ا‌ست اما این مسئله به بهای کاهش فشردگی (از بیش از 490ppi به حوالی 370ppi) و وضوح پایین ‌تر در بازی‌ها و اپلیکیشن‌ های با رزولوشن‌ها بالا صورت پذیرفته است.

شارژ سریع ‌تر باتری یکی دیگر از مزایای جدید گوشی‌ های سری نوت 10 سامسونگ به حساب می‌آید که تا پیش از این در پرچمدار دیگری از این برند مشاهده نشده است؛ شرکت سامسونگ تا به امروز همواره از باتری‌ های با حداکثر توان 15 وات (9 ولت و 1.67 آمپر) برای شارژ باتری پرچمداران خود استفاده می‌کرد اما این توان حالا در نوت 10 و نوت 10 پلاس به ترتیب به 25 و 45 وات (هر دو بر مبنای USB Power Delivery 3.0) افزایش پیدا کرده است. شارژر 45 واتی نوت 10 پلاس البته همراه دستگاه ارائه نشده و باید آن را به ‌صورت جداگانه تهیه کرد. بدین‌ ترتیب در نوت10 پلاس نیز همان شارژر 25 واتی نسخه عادی، وظیفه شارژ سریع را بر عهده دارد. سامسونگ در تنظیمات گوشی، گزینه ‌ای جهت فعال کردن شارژ سریع تحت عنوان Fast cable charging معرفی کرده که در آن به گرم شدن دستگاه در حین شارژ سریع اشاره شده و امکان غیر فعال کردن آن توسط کاربران وجود دارد. گزینه Wireless PowerShare برای انتقال شارژ به صورت بی‌ سیم به دیگر دیوایس ‌های مجهز به فناوری شارژ وایرلس Qi از جمله امکانات حاضر در هر دو مدل نوت 10 و نوت 10 پلاس است که البته پیشتر در سری S نیز مشاهده شده بود. گزینه شارژ بی‌سیم در این گوشی نیز نسبت به گذشته ارتقاء یافته و توان آن حالا به 10 وات می‌رسد. هر دو مدل +S10 و Note 9 همانطور که اشاره شد به شارژرهای 15 واتی مجهز بودند اما سرعت شارژ آن‌ها چندان کند نیز نبوده و هر دو تنها نزدیک به 103 دقیقه زمان برای شارژ کامل نیاز داشتند. این زمان البته در گوشی ‌های بزرگی مثل Huawei P30 Pro با شارژر 40 واتی آن بسیار کمتر و حوالی 63 دقیقه است و به همین علت رقابت +S10 با مدل ‌هایی از این دست بسیار جالب‌ توجه به نظر می‌رسد.

تست شارژ سریع +S10 را با گوشی خاموش با شارژ صفر درصد و به ناچار با همان شارژر 25 واتی ارائه شده آغاز می‌کنیم. +Note 10 در عرض تنها 3 دقیقه شارژ خود را از 0 به 6 درصد رساند و پس از 5، 10 و 15 دقیقه به ترتیب تا 10، 22 و 33 درصد شارژ شد! این سرعت بسیار بالا نه ‌تنها به راحتی S10 پلاس که پس از 15 دقیقه، تا 19 درصد ظرفیت باتری خود شارژ می‌شود را پشت سر می‌گذارد بلکه P30 Pro با شارژر 40 واتی که در این لحظه تا 30 درصد شارژ شده است را نیز به مبارزه می‌طلبد. پس از 30 دقیقه شارژ گوشی به 59 درصد رسید در حالی‌که S10 پلاس با 38 درصد کاملا عقب افتاده و P30 Pro نیز با 60 درصد، 1 درصد از رقیب پیش افتاده است. در دقایق 40 و 50 شارژ نوت 10 پلاس به 73 و 88 درصد و در P30 Pro به 79 و 92 درصد می‌رسد و در ادامه در راس یک ساعت نیز با شارژ 94 درصدی در نوت 10 پلاس و 98 درصدی در P30 Pro اختلاف بزرگی مابین آن‌ها دیده نمی‌شود. S10 پلاس در این لحظه تنها تا 73 درصد ظرفیت باتری خود شارژ شده است. در نهایت در حالی ‌که P30 Pro پس از 63 دقیقه به شارژ خود پایان می‌دهد این زمان در نوت 10 پلاس به 71 دقیقه می‌رسد و بیش از 30 دقیقه سریع‌ تر از S10 پلاس، شارژ باتری خود را تکمیل می‌کند. نگفته پیداست که این عملکرد درخشان نوت 10 پلاس با شارژر 25 واتی رخ داده و در صورت تهیه شارژر قوی ‌تر 45 واتی مطمئنا با شرایط بسیار بهتری روبرو می‌شویم.

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

کمپانی ال جی که مدتی ست در بخش موبایل شاهد کاهش درآمدها بوده قصد دارد تحولی در کسب و کار اسمارت فون های خود ایجاد کند. ظاهرا این تحول، با باز سازی برند (rebranding) همراه بوده و گوشی هوشمند LG Velvet نخستین گوشی در این ابتکار جدید ال جی خواهد بود. طی هفته ‌های اخیر، خبرهایی مبنی بر عرضه این گوشی شنیده می‌شد. این خبرها به قدری موثق بود که حتی ال جی تاریخ رسمی معرفی آن را نیز 7 می اعلام کرده بود. اما این شرکت کره ای در روز سه شنبه 28 آوریل 2020 (9 اردیبهشت 1399)، بدون برگزاری هیچ گونه رویداد یا مراسمی، بی سر و صدا و تنها با انتشار یک پست در وبلاگ رسمی خود، از مشخصات و امکانات LG Velvet پرده برداشت. جهت آشنایی با دیگر لوازم گوشی مانند شارژر فندکی و پاوربانک می توانید برروی لینک کلیک کنید و یا با شماره های 09129619877 و  02155312403 تماس بگیرید.

معرفی LG Velvet در 2020

شاید آنچه پیش از هر چیز دیگری، در نگاه اول به چشم می‌خورد، طراحی مینی مالیستی و ساده گرانه گوشی باشد. LG Velvet شاسی فلزی نازکی به ضخامت 6.8 میلی متر داشته و نمایشگر آن در لبه‌ها خمیدگی دارد. ال جی این نوع طراحی را 3D Arc (قوس سه بعدی) نامیده که البته به گفته کارشناسان، تفاوت قابل ملاحظه ای بین آن و نمایشگرهای خمیده در سایر گوشی‌ها به چشم نمی‌خورد. خمیدگی با همان زاویه انحنای لبه‌های نمایشگر، در قاب فلزی پشت گوشی نیز دیده می‌شود. همین امر باعث شده تا وقتی از قسمت تحتانی به گوشی نگاه کنیم، به شکل یک بیضی بلند و کشیده دیده می‌شود؛ چیزی که ال جی آن را Symmetrical Ellipse (بیضی متقارن) می‌نامد. نمایشگر بزرگ و 6.8 اینچی در این گوشی این بار با نام تجاری Cinema FullVision معرفی شده است. برخی کارشناسان حدس می‌زنند که این همان نمایشگری باشد که ال جی در ساخت V60 ThinQ از آن استفاده کرده بود. البته، ال جی صراحتا مشخص نکرده که نمایشگر LG Velvet ال سی دی است یا OLED، اما نبود حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه، احتمال تعبیه حسگر در زیر لایه نمایشگر را بالا می‌برد که در صورت صحت این فرضیه، نمایشگر Velvet قطعا OLED خواهد بود. متاسفانه از رزولوشن و دیگر مشخصات نمایشگر، اطلاعات بیشتری منتشر نشده، جز اینکه نسبت تصویر آن 20.5:9 بوده و در بالای آن، یک ناچ U شکل مشاهده می‌شود.

ال جی چیپست اسنپ دراگون 765G را برای Velvet انتخاب کرده است. این تراشه از 1 هسته 2.4 گیگاهرتزی و 1 هسته 2.2 گیگاهرتزی (هر دو منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A76) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌ های Cortex A55) تشکیل شده و پردازش گرافیکی آن با Adreno 620 است. در خبر رسمی ال جی، به میزان RAM و حافظه داخلی گوشی اشاره ای نشده، اما در خبر هایی که قبلا درباره Velvet منتشر شده بود، 8 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا تا 2 ترابایت دیگر) برای این گوشی عنوان شده بود. با توجه به اینکه تاکنون اکثر اطلاعات قبلی درباره Velvet درست از آب درآمده، ظاهرا می‌توان به این ارقام اعتماد کرد. بخش قابل توجهی از تغییر و تحول در طراحی Velvet به قسمت دوربین آن مربوط می‌شود. در گرایشی که هم اکنون بر صنعت اسمارت فون حاکم شده، ترجیح بر آن است که مجموعه دوربین در پشت دستگاه (متشکل از دو، سه یا چهار سنسور)، درون ماژولی به شکل مستطیل یا مربع قرار بگیرد؛ همان چیزی که در سری Galaxy S20، آیفون 11 و بسیاری از اسمارت فون‌های دیگر شاهد بوده ایم. قاعدتا این ماژول‌ها از پشت دستگاه بیرون زده و وقتی گوشی را روی سطح صافی قرار می‌دهید، به طور کامل طراز نخواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که ال جی تصمیم به حذف این نوع ماژول برای دوربین گرفته است.

معرفی LG Velvet در 2020

در پشت دستگاه، 3 دوربین به صورت عمودی قرار گرفته است. اندازه لنز دوربین ها از بالا به پایین به شکل نزولی کاهش پیدا کرده و نهایتا به فلش LED ختم می‌شود که اندازه آن نیز از دوربین آخری، کوچک تر است. به گفته شرکت سازنده، این نوع چیدمان Waterdrop Camera نام داشته و طراحی آن از چکه کردن قطرات آب الهام گرفته شده است. علی‌رغم این طراحی زیبا و منحصر به ‌فرد، مجموعه دوربین ظاهرا مشخصات فوق العاده‌ای نداشته و در حد بسیاری از گوشی‌‌ های میان رده مشابه است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی بوده و با توجه به ترکیب هر 4 پیکسل در 1 پیکسل، توانایی آن برای عکاسی در محیط‌ های با نور ناکافی (حداقل روی کاغذ) بالا رفته است. مشخص نیست این سنسور 48 مگاپیکسلی محصول سامسونگ است یا سونی، اما سابقه ال جی در استفاده از سنسورهای سونی، ما را بر آن وا می ‌دارد که احتمال دهیم یکی از دو سنسور IMX689 یا IMX586 در اینجا به کار رفته باشد. دوربین واید 8 مگاپیکسلی، یکی دیگر از اعضای این مجموعه است. واضح است که ال جی در زمینه دوربین واید Velvet از استانداردهای قبلی خود پایین تر آمده، چرا که دوربین واید در V60 رزولوشن 13 مگاپیکسل و در G7 وضوحی معادل 16 مگاپیکسل دارد. در نهایت به دوربین 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌رسیم. ناگفته نماند، دوربین جلو در ناچ نمایشگر قرار دارد، اما وضوح آن از سوی ال جی اعلام نشده است.

ال جی در معرفی Velvet به قابلیتی جدید در ضبط ویدئو اشاره کرده است. این قابلیت Voice Out Focus نام داشته و به گفته ال جی می‌تواند نویز پس زمینه و صدا های محیطی را از ویدئو جدا کند. فرض کنید در ساحل دریا مشغول فیلم برداری هستید. مطمئنا امواج دریا و وزش باد، نویز قابل توجهی را در پس زمینه ویدئوی شما ایجاد خواهند کرد. اما به لطف Voice Out Focus، می‌توان ویدئو را به گونه ای ضبط کرد که این نویزها کاملا حذف شده و یا خیلی ضعیف به گوش برسند، تا صدای شما و افرادی که در ویدئوی شما هستند شفاف ضبط شود. حتی درجه کاهش نویز هم توسط کاربر قابل تنظیم است. ناگفته نماند، ضبط ویدئوی زمان گریز (Time Lapse) نیز در Velvet پشتیبانی می‌شود. ظرفیت باتری در Velvet، برابر با 4,300 میلی‌ آمپر ساعت است که با توجه به صفحه نمایش بزرگ و ارتباطات 5G، نسبتا مناسب به نظر می‌رسد. طبق ادعای ال جی، الگوریتم نرم افزاری پیش بینی شده در گوشی، می‌تواند هر گونه مصرف انرژی غیر ضروری را به حداقل برساند. لازم به ذکر است، به لطف وجود اسنپ دراگون 765G، این باتری از تکنولوژی شارژ سریع‌ جدید +Quick Charge 3 بهره مند بوده و در عرض 15 دقیقه می‌توان ذخیره باتری آن را از صفر به 50 درصد رساند. به گفته ال جی، اسپیکرهای استریو در Velvet، به خوبی حجم صدا را در طرفین متعادل می‌کنند. جالب است بدانید در این گوشی، فناوری هوش مصنوعی به کمک اسپیکرها هم آمده است. طبق ادعای شرکت سازنده، این قابلیت می‌تواند محتوای پخش شده اعم از بازی، فیلم یا موسیقی را به طور خودکار تشخیص داده و کیفیت صدا را متناسب با آن، بهینه کند. ضبط صدای ASMR نیز یکی دیگر از امکانات آکوستیک در Velvet به شمار می‌رود. ASMR (کوتاه شده Autonomous Sensory Meridian Response) صدایی ست که به شکل خاصی ضبط شده و ادعا می‌شود شنیده شدن آن می‌تواند با ایجاد محرک هایی در برخی افراد، احساس لذت بخشی را ایجاد کند. وقتی کاربر حالت ضبط صدای ASMR را فعال کند، میزان حساسیت در هر دو میکروفن دستگاه به حداکثر خود می‌رسد.

معرفی LG Velvet در 2020

Velvet نخستین اسمارت فون میان رده ال‌جی با ارتباطات 5G محسوب می‌شود. مثل G8 ThinQ، در اینجا نیز با اتصال یک نمایشگر ثانویه درون یک قاب جداگانه به گوشی، می‌توان مساحت صفحه نمایش را دو برابر کرد. همچنین، قلم استایلوس نیز در این گوشی پشتیبانی می‌شود. ظاهرا قابلیتی موسوم به Nebo، می‌تواند دست خط کاربر را به متن تایپ شده تبدیل کند. لازم به ذکر است، کاور مجهز به نمایشگر ثانویه و قلم استایلوس، هر دو جزو لوازم جانبی بوده و جداگانه به فروش می‌رسند. قیمت این دو مورد، هنوز از سوی ال جی اعلام نشده است. اسمارت فون LG Velvet در رنگ‌ های خاکستری، سفید، سبز و یک رنگ جذاب که ترکیبی از زرد و صورتی است به تولید می‌رسد. این گوشی 15 می (26 اردیبهشت) در کره عرضه خواهد شد. قرار است 300 کاربر داوطلب که با عنوان VELVETist شناخته می‌شوند طی مدت 4 هفته با این گوشی کار کرده و به ال جی بازخورد دهند تا این شرکت بتواند به درک کامل تری از عملکرد دیوایس جدید خود برسد. قیمت این محصول و عرضه آن در بازارهای بین المللی هنوز مشخص نیست. احتمال دارد در روز 7 می، چنین جزییاتی از Velvet منتشر شود. با توجه به اینکه Velvet یک اسمارت فون 5G برای توده مردم است، می‌توان نتیجه گیری کرد که این گوشی در هر کشوری که از پوشش مناسب شبکه 5G برخوردار باشد، عرضه خواهد شد. همچنین، نظر به اینکه Velvet یک گوشی هوشمند میان رده با برخی مشخصات پیشرفته است، نمی‌توان قیمت پایینی را برای آن متصور شد. به گفته برخی صاحب نظران، این محصول حداقل 500 دلار قیمت خواهد داشت که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، قیمت آن در اروپا ممکن است به بیش از 600 دلار نیز برسد.

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

طبق جدید ترین شایعه‌ ها، اپل قصد دارد فرایند‌ تولید مدل جدید گوشی محبوب آیفون SE را از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز کند. مدت ‌ها است شایعه ‌های مختلفی درباره گوشی آیفون SE 2 می‌شنویم. در‌ همین‌ زمینه، مینگ ‌چی کو، تحلیلگر شناخته ‌‌شده‌ اپل، مقاله‌ جدیدی منتشر کرد و در آن، مدعی شد اهالی کوپرتینو به ‌دنبال عرضه‌ مدل بعدی گوشی‌ آیفون SE در سال آینده‌ میلادی هستند. این گوشی که فعلا با نام غیر رسمی آیفون SE 2 از آن یاد می‌شود، ابعاد جمع ‌و‌ جور و سخت افزاری قدرتمند خواهد داشت. مینگ چی کو در گزارش جدیدش می‌گوید مدل جدید آیفون SE در مقایسه ‌با نسل قبل از آنتن بهبود یافته بهره خواهد برد و احتمالا تولیدش از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. تحلیلگر مشهور اپل از طراحی جدید آنتن آیفون SE 2 با نام «آنتنِ پلیمری کریستالی مایع» (لیکوئید کریستال پلیمر) یاد می‌کند و می‌گوید آنتن مذکور سیگنال بسیار بهتری ارائه می‌دهد؛ بنابراین، انتظار می‌رود آیفون SE 2 با مشکلاتی نظیر قطع یک باره تماس مواجه نشود. طبق ادعا های مینگ چی کو، دو شرکت Career Technologies و Murata Manufacturing از سال ۲۰۲۰ آنتن جدید آیفون SE 2 را تامین خواهند کرد و به اپل تحویل خواهند داد. جهت آشنایی با دیگر لوازم گوشی مانند شارژر فندکی و پاوربانک می توانید برروی لینک کلیک کنید.

گوشی آیفون SE2 در 2020

این نخستین بار نیست که کو به جزئیاتی از مدل جدید آیفون SE را افشا می‌کند؛ چرا که پیشتر نیز گفته بود آیفون جدید ظاهری شبیه به آیفون ۸ خواهد داشت و از نمایشگری ۴/۷ اینچ برخوردار خواهد بود. یکی از نکات مهم مرتبط با آیفون SE 2، بهره مندی از فناوری تاچ آیدی در زیر نمایشگر خواهد بود. در ضمن گفته می‌شود طراحی آیفون SE 2 همچون گوشی های خانواده آیفون X خواهد بود و نمایشگری با حاشیه‌ های اندک خواهد داشت. افزون ‌بر‌این، ظاهرا اپل قصد دارد در آیفون SE 2 از تراشه‌ی قدرتمند A13 Bionic درکنار سه گیگابایت حافظه رم استفاده کند. همچنین گفته می‌شود گوشی مذکور در دو مدل با حافظه های ذخیره سازی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه خواهد شد و به فناوری لمس سه بعدی (3D Touch) مجهز نخواهد شد. آیفون SE جدید با قیمت پایه ۳۹۹ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت.

بهره مندی آیفون SE جدید از تراشه A13 Bionic یکی از نکات درخور توجه این گوشی خواهد بود. گرچه آیفون SE 2 از برخی جوانب احتمالا محصولی نسبتا قدیمی به شمار خواهد آمد، بهره مندی از نسل جدید پردازنده های مرکزی اپل می‌تواند بیانگر قدرت پردازشی چشمگیر آن باشد. در واقع، برخی از کارشناسان گفته اند آیفون SE 2 اگر به A13 مجهز شود، حتی می‌تواند در زمینه پردازش های خام، عملکردی بهتر از جدید ترین پرچم داران اپل، یعنی آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو داشته باشد. بهره مندی آیفون SE 2 از چنین تراشه قدرتمندی می‌تواند به این معنی باشد که تا سال‌ها اپل از آن پشتیبانی خواهد کرد و همچنان عملکرد بسیار رضایت بخشی از خود نشان خواهد داد. فراموش نکنید افرادی که محصولی ۳۹۹ دلاری می‌خرند، شاید نتوانند هرسال گوشی خود را عوض کنند؛ بنابراین، چنین موضوعی شدیدا برای این دسته از خریداران اهمیت دارد. مینگ چی کو و برخی از رسانه‌ ها مشخصات فنی زیادی از آیفون SE 2 فاش کرده اند؛ اما هنوز هم ویژگی هایی هستند که از آنها اطلاع نداریم. شاید بزرگ ترین سوالی که در‌ حال حاضر درباره آیفون SE 2 مطرح می‌شود، این است که اپل می‌خواهد چه اسمی برای این گوشی انتخاب کند. برخی رسانه ‌ها در گزارش‌ خود مدعی شده‌اند این گوشی آیفون 8s نام خواهد گرفت و برخی دیگر از نام آیفون ۹ سخن به میان آورده اند. در ضمن، به دفعات نام آیفون Xe را برای نسخه جدید آیفون SE شنیده ایم.

مدل اول آیفون SE در مارس ۲۰۱۶ عرضه و با استقبال چشمگیری مواجه شد. این گوشی از همان زبان طراحی آیفون 5s بهره می‌گرفت؛ اما این بار سخت افزار بسیار قدرتمند تری داشت. چند سال است شایعاتی درباره مدل جدید این گوشی می‌شنویم و احتمال می‌دهیم ۲۰۲۰ همان سالی باشد که آیفون SE 2 قرار است عرضه شود.

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

با توجه به اینکه گوشی‌های تلفن همراه به دلیل استفاده مکرر و غیرایمن در محیط‌های مختلف به مطلوب ‌ترین زیستگاه ویروس کرونا تبدیل می‌شوند باید راهکاری موثری را برای نظافت آن و پیشگیری از بیماری در پیش گرفت. این روزها بحث بیماری کرونا بسیار رایج بوده و در هر رسانه‌ای شاهد اخبار این ویروس تهاجمی هستیم. بیماری که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان کووید 19 شناخته و در حال حاضر تمامی جهان را دربرگرفته است. از این به عنوان اپیدمی جهانی محسوب می‌شود. ویروس کرونا تاکنون بیش از یک میلیون نفر را درگیر خود کرده و بیش از هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است. متاسفانه تاکنون هیچ واکسنی برای این ویروس یافت نشده و از این رو باید تنها به مقابله با آن پرداخت. طبق گفته کارشناسان افراد نباید تنها به تمیز نگه داشتن محیط پیرامون خود بپردازند، بلکه نگهداری تمیز دستگاه های دیجیتالی چون تبلت، لپ تاپ و تلفن هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ضدعفونی کردن صحیح یک تلفن هوشمند آشنا سازیم تا هیچ گاه از طریق گوشی به کرونا مبتلا نشوید. 

نحوه ضد عفونی کردن صحیح گوشی هوشمند در ایام کرونا!

استفاده از دستمال ضد عفونی کننده :

شایان ذکر است اگر برای ضد عفونی کردن گوشی و سطوح قصد دارید از محلول 70 درصدی ایزوپروپیل الکل استفاده کنید، آن را مستقیم روی صفحه نمایش نپاشید زیرا پوشش اولئوفوبی نمایشگر را تخریب کرده و در دراز مدت مشکل ساز است. اخیرا اپل و چند شرکت تولید کننده گوشی همراه تایید کرده‌اند که استفاده از محصولاتی نظیر دستمال‌های پاک‌کننده و ضدعفونی کننده کلروکس برای ضدعفونی کردن گوشی شما مناسب است. در این محصولات به طور معمول از مواد شیمیایی کمتری نسبت به بطری‌ های اسپری و موارد مشابه استفاده می‌شود. ایده خوب دیگر استفاده از یک دستمال مرطوب‌ مخصوص صفحه نمایش زایس می‌‌باشد. البته دستمال مرطوب‌ به خوبی ورق ‌های کلروکس دستگاه شما را تمیز نمی ‌کنند اما استفاده از آن‌ ها به گوشی شما آسیبی نمی ‌رساند. همچنین باید به چند نکته در زمینه ضد عفونی کردن گوشی توجه داشته باشید. حتی در صورت ضدآب بودن گوشی یا گجت‌های خود، آن‌ها را در مایع ضد عفونی ‌کننده فرو نبرید. از تمیز کردن بیش از حد گوشی با پارچه ‌های خشک و زبر که باعث ایجاد خراش می‌شوند خودداری کنید. از سفید کننده، اسپری‌ های آئروسل و الکل ‌های قوی خودداری کنید چون این مواد به پوشش سطح گوشی به ویژه شیشه آسیب می‌رساند. اسپری ضد عفونی کننده‌ یا کمپرسور هوای فشرده را مستقیما روی وسایل خود پخش نکنید.

استفاده از یک پارچه میکروفیبر :

روش های مختلفی برای پاک کردن و ضدعفونی نمودن گوشی هوشمند وجود دارد، اما یکی از آنها استفاده پارچه میکروفیبر است. برای پاک کردن و ضد عفونی بهتر می‌توانید از پارچه میکروفیبر استفاده کنید. این پارچه معمولا در داروخانه ‌ها وعینک فروشی ‌ها پیدا می‌شود. کافی است صفحه و بقیه گوشی را به صورت مستقیم پاک کنید تا تمام ذرات و از بین برود. اگر در از بین بردن لکه یا قسمتی کثیف مشکل دارید چند قطره آب روی پارچه بپاشید و دوباره صفحه و گوشی خود را تمیز کنید. اگر لازم می‌بینید می‌توانید از یک محلول صابون و آب روی پارچه یا حتی ترکیب نصف آب و نصف الکل ایزوپروپیل 7 درصدی استفاده کنید اما باز هم یادآوری می‌کنیم که شاید این محلول گوشی شما را نشکند اما در دراز مدت به دستگاه آسیب می‌رساند.

نحوه ضد عفونی کردن صحیح گوشی هوشمند در ایام کرونا!

پاک کردن با گوش پاک کن :

برای تمیز کردن این قسمت‌ها می‌توانید از گوش پاک کن استفاده کنید. نحوه کار با گوش پاک کن درست مثل دستمال مرطوب کننده است. گوش پاک کن را جز در مواقع ضروری خیس نکنید. اگر به مایع ضد عفونی کننده یا آب نیاز داشتید سعی کنید خیلی کم از آن استفاده کنید. محافظ صفحه نمایش و قاب نه تنها برای جلوگیری از آسیب دیدن گوشی شما مناسب هستند بلکه تمیز کردن آنها معمولا آسان تر است. به عنوان مثال، شما می‌توانید بدون نگرانی از خراب شدن قاب خود از الکل و سایر محلول ‌ها برای تمیز کردن محافظ صفحه نمایش استفاده کنید. حتی اگر قاب و محافظ صفحه گوشی آسب دید می‌توانید آن را دور انداخته و یکی دیگر بخرید چرا که برخلاف گوشی قیمت چندان زیادی ندارند.

روش هایی برای پاک سازی کاور گوشی هوشمند :

بسیاری از روشهای فوق برای محافظ ‌های صفحه نمایش نیز به کار می‌روند. اما برای قاب گوشی می‌توانید آنها را از گوشی جدا کرده و به صورت دستی با مواد شوینده و محلول های دیگر پاک کنید. سپس، آنها را خشک و روی گوشی بگذارید.

شستشو مداوم دست تاثیر گذار است. شاید این نکته گوشی شما را تمیز نکند اما از کثیف شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. هیچ راز خاصی در اینجا وجود ندارد ، فقط هر زمان که به یک سطح کثیف، حیوان خانگی و غیره دست زدید از صابون یا مایع دستشویی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که از گوشی خود در مکان‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی، توالت و آشپزخانه استفاده نکنید.

آیا شستشو دست تاثیری در تمیزی گوشی هوشمند دارد؟

اگر گوشی ضد آبی دارید که استاندارد IP67 یا بالاتر دارد می‌توانید گوشی خود را با آب بشویید. البته باید به این نکته اشاره کرد که آب به تنهایی در از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها موثر نخواهد بود. شاید بخواهید از صابون هم در کنار آن استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که صابون کم کم به پوشش‌های  خاص رو شیشه نمایشگر در قسمت جلو و پشت بدنه گوشی صدمه زده و همچنین درز بند و مهر و موم‌های پلاستیکی مانع از خروج کامل آب می‌شوند.

نحوه ضد عفونی کردن صحیح گوشی هوشمند در ایام کرونا!

استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده نوری UV :

چراغ‌ های ماوراء بنفش این دستگاه ضد عفونی‌ کننده می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و گوشی شما را ظرف چند دقیقه ضد عفونی کند. بیشتر دستگاه‌ های ضد عفونی ‌کننده UV شبیه به تخت ‌های برنزه ‌کننده کار می‌کنند. شما گوشی خود را قفل می‌ کنید و این دستگاه کار خود را انجام می‌دهد. البته این نوع دستگاه قیمت ارزانی نداشته و حداقل 80 دلاری قیمت دارد.

  • مهسا فتحی منش
  • ۰
  • ۰

همه‌ ما در طول شبانه روز از تعدادی وسایل و اشیاء به طور مکرر استفاده می‌کنیم که به جزء جدایی ناپذیر زندگی مان تبدیل شده‌اند. این روزها، به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود دست‌ ها و صورت را به ‌طور مکرر با آب و صابون بشوییم؛ بنابراین، ضد عفونی ‌کردن اشیاء پر کاربرد نیز لازم و ضروری به ‌نظر می‌رسد. بسیاری از این اشیاء، مانند صفحه‌ نمایش موبایل، در تماس مستقیم با پوست هستند؛ بنابراین، اگر احتمال آلوده ‌بودن آن‌ها را می‌دهید، با روش‌های مناسب آن‌ها را ضد عفونی‌ کنید. همچنین، به ‌یاد داشته باشید وسایل یا اشیای شخصی خود را به دیگران قرض ندهید و در صورت استفاده‌ دیگران، آن‌ها را ضد عفونی کنید. در ادامه، نحوه استفاده صحیح و ضد عفونی‌ کردن گوشی و برخی از اشیای پر مصرف را بیشتر توضیح می‌دهیم.

ضد عفونی کردن موبایل :

بهترین کار این است که پیش از هربار استفاده از موبایل دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید. همچنین در مکان‌های آلوده مانند سرویس بهداشتی یا وسایل نقلیه‌ی عمومی از تلفن‌ همراه استفاده نکنید. قاب موبایل را جدا و تمیز کنید.

  • قاب پلاستیکی: با استفاده از محلول های خانگی یا آب و صابون
  • قاب سیلیکونی: پارچه را به محلول آب و صابون آغشته کنید و روی آن بکشید.
  • قاب چوبی: دو واحد آب را با یک واحد سرکه مخلوط کنید و پارچه آغشته به به این محلول را به روی قاب بکشید.
  • قاب چرمی: محلول آب و صابون ملایم را با پارچه روی آن بکشید و سپس با پارچه تمیز دیگری آن را خشک کنید. 

 با استفاده از دستمال نرم و تمیز (از جنس میکروفایبر)، محلول آب و صابون را روی تمامی سطوح پشت و روی گوشی بکشید. لنز دوربین و سایر منافذ مانند ورودی ‌ها را به ‌خوبی تمیز کنید. توجه کنید آب وارد پورت‌های ورودی شارژر یا هدفون نشود. برای ضد عفونی ‌کردن گوشی با الکل، از الکل‌ های بیش از ۵۰ درصد استفاده نکنید؛ زیرا به کیفیت صفحه ‌نمایش آسیب جدی وارد می‌کنند و ممکن است حسگر اثر انگشت را از بین ببرد و باعث بروز اختلال شود. بعد از تمیز و ضد عفونی ‌کردن گوشی با الکل یا محلول آب و صابون، رطوبت آن را با دستمال نرم و خشک بگیرید. قبل از جا انداختن قاب، آن را به ‌خوبی خشک کنید. بعد از اتمام کار، دست‌ های خود را به‌ درستی با آب و صابون بشویید.

ضد عفونی گوشی

نحوه صحیح استفاده از دستگاه خودپرداز :

روزانه افراد زیادی کارهای بانکی خود را با استفاده از دستگاه‌ های خودپرداز انجام می‌دهند؛ به ‌همین ‌دلیل، این دستگاه‌ ها یکی از محل ‌های آلوده برای انتقال ویروس کرونا به ‌شمار می‌روند. بهترین توصیه این است که کارهای خود را با استفاده از اینترنت بانک یا اپلیکیشن انجام دهید؛ اما اگر مجبور شدید از دستگاه خودپرداز استفاده کنید، نکات زیر را رعایت کنید :

  • هنگام کار با دستگاه، از دستکش یک‌بارمصرف یا دستمال کاغذی استفاده کنید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.
  • در طول استفاده از خودپرداز، دست خود را به‌هیچ‌عنوان به صورت و چشم و بینی نزنید.
  •  تاحدممکن از گرفتن وجه نقد خودداری کنید؛ زیرا پول یکی از منابع انتشار آلودگی است.
  • بعد از اتمام کار دست‌های خود را با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید.

ضد عفونی کردن سایر وسایل پر مصرف :

  • برای ضد عفونی‌ کردن ساعت مچی و ساعت هوشمند می‌توانید مقداری شیشه شور روی پارچه نرم بریزید و صفحه‌ ساعت را با آن تمیز کنید. برای ضد عفونی کردن بند نیز می‌توانید با‌ توجه به جنس آن، از سرکه یا محلول آب و صابون استفاده کنید. استفاده بیش ‌از ‌اندازه از هر محلول و وارد شدن آن به منافذ ساعت ممکن است باعث آسیب ‌دیدن دستگاه شود. بعد از تمیز کردن ساعت، آن را با پارچه تمیز کاملا خشک کنید.
  • عینک ‌های طبی و آفتابی را نیز می‌توانید با استفاده از محلول آب و صابون یا تمیز کننده ‌‌های مخصوص عینک تمیز کنید و دسته‌ عینک را فراموش نکنید. 
  • ریموت کنترل تلویزیون را می‌توانید با استفاده از الکل و پارچه نرم تمیز کنید. برای تمیزکردن فضای بین دکمه‌ ها می‌توانید از گوش پاک کن آغشته به الکل استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن هدفون و هندزفری، ابتدا آن‌ها را از وسایل الکترونیک جدا کنید. اگر سر آن‌ها قسمت سیلیکونی جدا شونده دارد، آن را خارج کنید و با آب گرم و صابون به خوبی بشویید. سپس، سایر قسمت ‌های پلاستیکی ازجمله سیم را با پارچه ای نرم از جنس میکروفایبر که آغشته به الکل یا محلول آب و صابون است، به خوبی تمیز کنید و اجازه دهید کامل خشک شود. سر هدفون یا هندزفری را به سمت پایین نگه دارید تا مواد ضد عفونی کننده وارد آن نشود. از استفاده بیش از ‌اندازه از مواد ضد عفونی کننده بپرهیزید؛ زیرا ممکن است وارد دستگاه شود و به آن آسیب وارد کند. نکته ای که وجود دارد این است که برخی از هندزفری‌ ها ممکن است دستور العمل‌ خاصی برای تمیز کردن داشته باشند که باید طبق آن عمل کنید. همچنین، استفاده از مواد ضد عفونی ‌کننده قوی ممکن است به دستگاه آسیب بزند.
  • برای ضدعفونی‌کردن تبلت و لپ تاپ می‌توانید صفحه نمایش آن را با محلول های مخصوص تمیز کنید. اگر صفحه نمایش لپ تاپ لمسی است، حتما پیش از انجام این کار راهنمای آن را مطالعه کنید. برای تمیز کردن سایر قسمت‌ها نیز می‌توانید از پارچه نرم و تمیز از جنس میکروفایبر و الکل ملایم استفاده کنید. فاصله بین کلید های صفحه کلید را نیز می‌توانید با استفاده از گوش پاک کن آغشته به محلول ملایم تمیز کنید. برای تمیز کردن قسمت تاچ پد لپ تاپ احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است به آب یا سایر مواد ضد عفونی کننده حساس باشد. بنابراین پیش از انجام این کار، راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. به طور کلی، دقت کنید آب و محلول ضد عفونی کننده وارد دستگاه نشود. تمیز کردن قسمت بیرونی لپ تاپ را فراموش نکنید.
  • ماوس کامپیوتر را نیز می‌توانید با پارچه ای نرم آغشته به الکل یا محلول آب و صابون ضد عفونی کنید.
  • کلید و سوییچ‌ ها را می‌توانید با الکل ضد عفونی کنید. حین ضد عفونی کردن وسایل، دست خود را به چشم و دهان و بینی نزنید و بعد از ضد عفونی کردن نیز، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • برای ضد عفونی کردن پاکت سیگار و فندک می‌توانید پنبه یا دستمال آغشته به الکل را روی سطوح آن بکشید.
  • زیورآلاتی مانند انگشتر و دستبند را می‌توانید با در نظر گرفتن جنس آن با محلول آب و صابون یا آب و مایع ظرفشویی تمیز کرده و سپس با پارچه تمیزی آن را خشک کنید. دستبند های چرمی را نیز می‌توانید با محلول آب و صابون یا آب و سرکه تمیز کنید.
  • کارت های بانکی و کارت سوخت را با محلولی از آب و الکل ضد عفونی کنید. با توجه به وجود بخش مغناطیسی (مگنت) در کارت های بانکی به هیچ عنوان برای ضد عفونی کارت بانکی از اسکاچ یا سیم ظرفشویی یا دستمال های زبر استفاده نکنید زیرا بخش مغناطیسی کارت آسیب دیده و از کار می‌افتد.
  • تا حد امکان از دست زدن به اسکناس خود داری کنید اما اگر مجبور هستید، این کار را با استفاده از دستکش انجام دهید و پول‌ ها را در کیف یا کیسه قرار دهید. اگر دستکش ندارید این کار را با استفاده از دستمال کاغذی انجام دهید و در نهایت دست های خود را با آب و صابون یا ژل ضد عفونی کننده تمیز کنید. به عنوان مثال اگر در بانک هستید و می‌خواهید پول نقد دریافت کنید از تحویل دار بانک بخواهید اسکناس ها و چک پول‌ ها را با دستگاه برای شما شمارش کرده و سپس با استفاده از دستکش یا دستمال کاغذی پول را در کیف یا کیسه بگذارید. پس از اتمام کار و خروج از بانک دستکش را در سطل زباله بیندازید. (تا حد امکان کارهای بانکی خود را در خانه و از طریق اینترنت ها و یا تلفن بانک ها انجام دهید)

ضدعفونی گوشی در کرونا

  • مهسا فتحی منش