سایبرگایز

hhd

fgfh

  • ۰
  • ۰

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که در بین ایرانیان به گوگل آنالیتیکز یا گوگل آنالیز نیز معروف است، یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای آنالیز داده‌ها، تحلیل سایت و بررسی میزان ترافیک سایت است که از طریق آن می‌توان به بررسی آمارهای مربوط به کمپین دیجیتال مارکتینگ نیز پرداخت و استراتژی بازاریابی محتوا دیجیتال سایت خود را بهبود بخشید. این مقاله بلاگ سایبرگایز به آموزش گوگل آنالیتیکس می‌پردازد تا از طریق امکانات رایگان آن بتوانید به رشد کسب‌ و کار آنلاین خود کمک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بهینه سازی سئو سایت و طراحی سایت میتوانید به لینک های مربوطه مراجعه کرده و یا به صفحه خدمات سئو ما بروید و یا حتی با شماره های 02188456784 و 09022002123 در جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید. مشاوران ما همواره پاسخگوی شما کاربران عزیز هستند.

آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سئو سایت

گوگل آنالیتیکس چیست؟

GA یک ابزار تحلیلی است که جزییات عمیقی از عملکرد وب سایت و یا عملکرد اپ بدست می دهد. این ابزار با تمام محصولات بازاریابی گوگل ادغام می‌شود (از جمله گوگل ادز، سرچ کنسول و دیتا استودیو) و آن را تبدیل به یک گزینه بسیار معروف برای هر کسی ساخته که از ابزار های گوگل استفاده می‌ کند.

چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

  • اگر اکانت ندارید یک اکانت ایجاد کنید.
  • یک نام، URL و صنعت وب‌سایتی که می‌خواهید آن را دنبال کنید اضافه کنید.
  • کد پیگیری جاوااسکریپت مورد نظرتان را دریافت کنید که این به GA امکان نظارت بر سایتتان را می‌دهد.
  • این کد را مستقیما بعد از تگاضافه کنید (جزییات بیشتر در زیر).
  • پرتال GA تان را بازدید کنید و با نگاه به بخش “گزارش‌های همزمان” (Real-Time reports) ببینید آیا کدتان کار می‌کند و در عین حال در جاهای مختلف سایتتان در تب‌ های مختلف یا در تلفن ‌تان کلیک کنید. این گزارش حداقل باید یک بازدید کننده را به سایت نمایش دهد (آن بازدید کننده شمایید).

بخش گوگل آنالیتیکس چیست؟

یک بخش یک زیر مجموعه از داده ‌هاست. دوست دارم برایتان یک پیتزا را که از اسلایس‌ های متفاوتی تشکیل شده تصویر سازی کنم، یک اسلایس دارای پستو و موزارلاست، یک اسلایس دارای سس و فلفل است، یک اسلایس دارای ژامبون و آناناس و غیره می‌باشد. اگر بخواهیم استعاره ‌ای صحبت کنیم هر اسلایس استعاره از یک بخش است. شما می‌توانید براساس موارد زیر بخش‌هایی را ایجاد کنید:

  • کاربران (برای مثال، کاربرانی که قبلا از سایتتان خرید کرده‌اند، کاربرانی که برای مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند و غیره)
  • سشن‌ ها (جلسات) (برای تمام سشن‌هایی که از کمپین خاص بازاریابی ایجاد شده‌اند، تمام سشن‌هایی که در آن صفحه قیمتش دیده شده)
  • هیت ‌ها (برای مثال، تمام هیت‌هایی که در آن خرید از 85 دلار بیشتر شود، تمام هیت‌هایی که در آن محصولی خاص به کارت اضافه می‌شود)

آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سئو سایت

گزارش گوگل آنالیز (Reporting):

قسمت گزارش به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان خود دریافت کنید. بر روی منوی سمت چپ، شما با یک گزینۀ جستجو روبرو هستید تا به دنبال گزارش‌های مورد نظر خود بگردید و یک لیست از لینک‌هایی دارید که شما را به قسمت‌های مهم گوگل آنالیز هدایت می‌کنند.

میانبرها (Shortcuts):

کاربرد این قسمت از اسم آن واضح است. لینک‌های سریع به گزارش‌های مورد نظر خودتان در گوگل آنالیتیکس. هر زمان که اطلاعات مشخصی را در گوگل آنالیز مشاهده می‌کردید که لازم بود باز هم آنها را بررسی کنید، کافی است بر روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنید تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شود و دسترسی به آن راحت تر شود.

رویدادهای هوشمند (Intelligence Events):

منظور از رویدادهای هوشمند، هشدارهایی است که شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید. به این ترتیب وقتی که تغییر مورد نظر شما در اطلاعات رخ داد، از طریق یک ایمیل و البته این بخش مطلع می‌شوید. برای رویدادهایی همچون بروز یک تغییر در تعداد دوره‌ها یا تبدیل‌های یک هدف یا سایر متریک‌ها در یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه می‌توان هشدار تنظیم کرد.

اطلاعات لحظه‌ای (Real-Time):

آیا می‌خواهید بدانید که چند نفر هم اکنون در وب‌سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه‌ای را به شما می‌دهد. شما می‌توانید از اطلاعاتی همچون نحوه ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آنها و ... را در این صفحه ببینید.

آمار وب سایت شما:

تا اینجای کار به بررسی یک سری از بخش‌های کلی و غیر تخصصی پرداختیم. اما مغز اطلاعات گوگل آنالیز شما در سه بخش بعدی مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیل‌ها (Conversions) نهفته است. این سه بخش اطلاعاتی عمیق از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و میزان دستیابی به اهداف را در اختیار شما می‌گذارند. در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مخاطبان (Audience):

در بخش مخاطبان، شما می‌توانید در مورد کاربران خود و ویژگی‌های آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت. در ادامه به بررسی بخش‌های مهم این قسمت خواهیم پرداخت.

رفتار (Behavior):

این بخش شامل سه قسمت است. در بخش اول (New vs Returning) می‌توانید رفتار کاربران جدید را با کاربران قدیمی خود مقایسه کنید. در بخش دوم (Frequency & Recency) می‌توانید ببینید که کاربران قدیمی چقدر ممکن است که دوباره به وب سایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آنها چند روز گذشته است. در بخش آخر (Engagement) نیز می‌توانید میزان درگیر شدن کاربران با وب‌سایت خود و زمانی که در آن گذرانده‌اند را مشاهده کنید.

تبدیل‌ها (Conversions):

این آخرین قسمت گوگل آنالیز است. همانطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است. برای این منظور لازم است که شما اهدافی را مشخص کنید و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام می‌دهد، اطلاعات خرید را در اختیار گوگل بگذارید. تنظیمات این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیز و به Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیاده سازی شود (در مطالب بعدی چگونگی این کار را برای شما توضیح خواهیم داد). این قسمت شامل چهار بخش متفاوت اهداف (Goals)، اهداف (Goals)، مسیرهای چند کاناله (Multi-Channel Funnels) و اختصاص (Attribution) است.

آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سئو سایت

در این مطلب به بررسی نکات ابتدایی استفاده از گوگل آنالیز و بخش ‌های مختلف آن پرداختیم. در مطالب بعدی به شما یاد خواهیم داد که چطور اهدافی برای خود تعیین کنید و آنها را اندازه بگیرید، درآمد خود را توسط گوگل آنالیز حساب کنید و صفحات شخصی ‌سازی شده برای خودتان ایجاد نمایید. امیدوارم که این مطلب بتواند کمکی هر چند کوچک در راستای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس به شما بکند. خوشحال می‌شویم اگر سوالات و نظرات خود در زمینه تحلیل دیجیتال، آموزش سئو و ... را با ما در میان بگذارید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی